Hogyan felezd meg a leckeírási időt?

Házi feladatok újratöltve

 

Sok a házi.

Ez nem újdonság, hiszen ha gyermekednek havonta csak egy házit kellene megírnia, már azt is soknak érezné. 🙂

Na most abban nem tudok segíteni, hogy a tanárok kevesebb házit adjanak fel...  vagy a nemzeti alaptanterv ne írjon elő ilyen sok anyagot.

Abban viszont segíthetek, hogy a házi feladatot gyermeked gyorsabban és hatékonyabban megírhassa...
ne érezze annyira nyűgnek és fárasztónak... és estére jusson ideje másra is.

Használjátok az alábbi 8 tippet és írjatok házit könnyebben, gyorsabban és hatékonyabban!

otthoni_tanulas_300

1) Mindenhez egyszer fogunk neki

Ez azt jelenti, hogy ha nekiálltál egy feladatnak, akkor fejezd be ott helyben – és ne rakd el későbbre. Ugyanezt a módszert használják az elfoglalt üzletemberek is: ha megnyitnak egy e-mailt, akkor nem jelölik olvasatlannak, hanem visszaírnak, továbbítják, elintézik.

A módszer ereje abban áll, hogy ha ott és akkor elintézel valamit,  akkor nem kell többször elolvasnod és belerázódnod – ezzel pedig időt takarítasz és csökkented a stresszt (hiszen nem fogsz arra gondolni, hogy még ezt vagy azt a feladatot el kell végezned valamikor).

 

2) Mindenki tanul, mindenki dolgozik

Ha van valami teendőd (hazavitted a munkát, szerződést kell megírnod, át kell számolnod valamit stb.), akkor ülj le gyermeked mellé és dolgozz. Látni fogja, hogy anyu is elfoglalt, ő is megcsinálja a feladatait.

A gyermeknevelés leghatékonyabb módja az, ha példát mutatsz azzal, ahogyan élsz és ahogyan feladataidat intézed.

Plusz ha leckét író gyermeked mellett dolgozol, akkor gyermeked azt érzi, hogy nincs egyedül a feladataival.

A Tantaki oktatóprogramokkal egyedül is tanulhat gyermeked,
hiszen a program helyetted leellenőrzi a feladatokat. Próbáld ki itt az ingyenes demó verziót!

 

Ha nem kattintható a link másold ezt a böngésződbe: http://www.tantaki.hu/demok

 

3) Halkítsd le a telefont, kapcsold ki a gépet (ha nem kell)

Ma a fiatalok többsége (még egyetemisták is) úgy tanul, hogy közben szól valami zene, folyton csippan egyet a WhatsApp, lájkolnak valamit Facebookon, esetleg megy a tévé – és mindemellett nyitva a tankönyv.

Azt mondják, hogy jó a figyelemmegosztásuk.

Nekem elhiheted, hogy a figyelemmegosztás egy mítosz:
sokkal lassabban halad a házi (vagy bármilyen munka), ha közben percenként megszakítja a figyelmed egy app  és a koncentrációdat ezernyi háttérzaj csökkenti.

 

9735560_xl

A hatékony és gyors munkához az kell, hogy csak az adott feladatra figyelj.

Leckeíráshoz tehát halkítsd le a telefont, kapcsolj ki mindent (zene, tévé, Facebook), tegyél rendet az asztalon (csak a szükséges könyvek, füzetek és írószerek legyenek ott) és már úgy ülj neki a leckének, hogy minden szükséges dolgot beszereztél hozzá (megvan, hogy mit kell csinálni; megvan a könyv; megvan a jegyzet).

Mutasd meg ismerőseidnek a cikket, kattints a megosztás gombra:

 

4) Használj leckefüzetet

Ennek nem kell egy fizikai füzetnek lennie (bár topmenedzserek esküsznek a klasszikus határidőnaplókra és jegyzetfüzetekre, mert hatékonyabbnak tartják azt, ha nem digitálisan rögzítik a dolgaikat, hanem leírják – szerintem ízlés dolga).

Használhattok valamilyen naptárt (Google Naptár) vagy alkalmazást, írhattok to-do listát vagy írhatja gyermeked klasszikus leckefüzetbe a teendőit – a legfontosabb az, hogy mindig minden teendőt írjon fel valahova és ha kész, pipáljátok ki.

 

7599837_xl

(A to-do listákkal óvatosan: statisztikák szerint csak a felírt elemek 41%-át végezzük el tényleg, az elvégzetlen feladatok pedig csak stresszelnek. De lehet, hogy nálad vagy gyermekednél beválik, ezért próbáljátok ki.)

 

5) Ismerd el a teljesítményt

Ha egy feladatot ügyesen megold gyermeked, akkor dicsérd meg. Ha a dolgozata gyönyörű ötös, dicsérd meg. Ha csodaszépet rajzolt, akkor dicsérd meg és rakd ki a hűtőre (mármint a rajzot, ne a gyermeked :-)).

Mindannyian tudjuk, hogy milyen fontos az elismerés – ám néha elfelejtjük megdicsérni azt, ami dicséretet érdemel, hiszen felnőttként már más jellegű teljesítményt tartunk dicséretre érdemesnek. (Pl. egy jó prezentációt a munkahelyünkön.)

Ne felejtsd el, hogy ami neked könnyűnek tűnik, azt gyermeked most tanulja először és neki talán nagyon nehéz. Dicsérd meg őt.

Tudtad, hogy oktatóprogramjaink a feladatsorok jó elvégése nemcsak hogy megmutatják a százalékos eredményt, de még meg is dicsérik csemetédet!
Kattints ide és válaszd ki azt a tantárgyat, amiből kell egy kis extra gyakorlás!

 

6) Hagyd, hogy dolgozzon

Ha közösen tanultok, akkor nagy a kísértés, hogy egy-egy matekfeladatnál „na gyere, megmutatom” felkiáltással megcsináld helyette. Ez gyorsabb, de így nem gyermeked jött rá a megoldásra (tehát nem lehet büszke magára),
plusz tovább tart neki megtanulni (hiszen nem küzdött meg vele).

kislany_laptop

7) Bontsd kis részekre a tanulnivalót

Megtanulni 15 oldalt a másnapi dolgozatra... hát ez olyan soknak tűnik, hogy senkinek nincs kedve hozzálátni.

Hatékonyabb, ha felosztod oldalakra-féloldalakra. Vagy először csak pár évszámot tanulsz meg. Esetleg először csak a vázlatot olvasod át.

A lényeg, hogy azt a 15 oldal sűrű törianyagot bontsd le olyan apró részekre, amiket 2-5 perc alatt megcsinálhat gyermeked. Könnyebb hozzálátni, azt érzi, hogy gyorsabban halad... és hamarabb kész is lesz.

 

8) Ne halogassátok

Az 1 órányi tanulnivalót szét lehet húzni 10 órányi kínkeserves „tanulásra” – ha halogatjátok.

Tűzzétek ki a tanulás időpontját és tartsátok be következetesen.

Ha gyermeked szívesen halogatta a feladatait, akkor ez a „most pedig tanulunk” először nem lesz kellemes –
de amikor sokkal hamarabb elkészül... és hozzászokik... akkor már egyenesen élvezni fogja. Az egész megszokás kérdése – és végül ki ne élvezné, hogy az önfegyelme miatt (akkor tanul, amikor kitűztétek, nem halogatja,
nem facebookozik közben stb.) könnyebben megjegyzi az anyagot és gyorsabban kész lesz?

Próbáljátok ki a tippeket – és ne többet tanuljatok, hanem hatékonyabban.

Neked van valamilyen bevált tanulási módszered? Írd meg hozzászólásban!
Tetszett a cikk? Mutasd meg ismerőseidnek, kattints a megosztás gombra:

Nagy Erika

Oktatási szakértő

Cikk megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .