Ne menj el üres kézzel!

tanulasi_kisokos_szuloknek_kep

Töltsd le a Tanulási kisokost, melyben elárulom, hogy

 
  • Miért kell megtanulni tanulni,
  • hogyan lehet könnyű a tanulás,
  • milyen tanulási metódust kell kialakítani,
  • jegyzetelési praktikákat,
  • stb.
 

 

3+5 tanács, ha oktatóprogramot keresel gyermekednek


Okos játék vagy pénzkidobás?

Oktatási segédanyagok, korrepetálás, internetes gyakorló feladatok, játékok - hogyan válasszunk?

 





Mivel nem minden gyerek egyforma, így nincs egy bizonyos tuti megoldás a tanulást segítő, támogató eszközök, lehetőségek tárházában. Mielőtt vakon elköltjük a pénzünket, érdemes utána járnunk a lehetőségeknek.

 


 






Teljesen egyedi, hogy egy gyermeknek épp mire van szüksége a tanulmányai kapcsán.

Az iskolai oktatás mellett a legtöbb gyermeknek otthon is időt kell szánnia az egyes tantárgyakra, dolgozatokra készülésre, házi feladatokra.
Van, akinek gyorsabban, van, akinek lassabban megy a tanulás.
Van, aki hamar rátalál az érdeklődési körére, és egy-egy tárgyban mélyítené el szívesen a tudását, tapasztalatát.
Van, aki csak szórakozásból gyakorolna.
De előfordul, hogy egy-egy anyagrész nem megy olyan jól, és abban jönne jól a segítség, vagy épp speciális helyzetű gyermekről van szó, aki szintén külön figyelmet igényel.
 




  • Milyen lehetőségek közül választhatunk, és hogyan döntsük el, a gyermekünknek épp melyik lesz a legoptimálisabb? 
  •  

  • Melyik fogja leginkább segíteni őt a tanulási problémájában, vagy mi fogja a fejlődését támogatni? 

 

 
  • Mire figyeljünk, mielőtt megvásárolunk egy terméket?


 


Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre adok választ. Összegyűjtöttem 3+5 fontos szempontot, ami segíthet Neked a döntéshozásban.
 


 

1) Külső segítség kell? Mikor költsünk korrepetálásra?


Az egyik első eldöntendő kérdés, hogy a gyermeknek miért van szüksége külső segítségre a tanulásban. Fontos különbséget tenni négy helyzet között:


A. helyzet: a tanulási rutin kialakításában kell neki segítség.


Természetesen minden gyermeknek hozzá kell szoknia ahhoz, hogy a házi feladatot el kell végeznie, vagy egy anyagrészt át kell ismételnie a másnapi órára, fel kell készülnie feleletre, dolgozatra, és így tovább. Amíg nem alakult ki nála egyfajta tanulási rutin és önfegyelem, addig szükséges a külső segítség. Ebben a helyzetben felesleges pénzkidobás a korrepetálás, hiszen szülőként ez az egyik fontos szerepünk az iskolás időszakban. 


Ezek a magán foglalkozások ráadásul igen borsosak, tantárgytól és képzettségi szinttől függően 3-5 ezer Ft/alkalomtól kezdődnek, de ez felszökhet akár 8000-10000 Ft-ra is. Ha csak heti egy alkalomról beszélünk, alsó hangon 15-20 ezer, vagy akár 30-40 ezer Ft is terhelheti a házi kasszát. Nem beszélve a ráfordított időről, utazgatásokról, ha a magántanár nem jön házhoz. 


Még ha meg is engedhetjük mindezt magunknak időben és energiában, legyünk tisztában azzal, hogy mi az, amit vásárolunk. Ha csupán a tanulási rutin miatt szükséges egy plusz figyelem, azért nem biztos, hogy érdemes egy szaktanárt igénybe venni. Ne legyünk “lusták”, hanem tanítsuk meg mi szülőként a gyermeknek kialakítani a tanulási rutinját.





B. helyzet: valamilyen nehézség adódik az adott anyagrésszel, vagy akár egy teljes tantárggyal kapcsolatban. 


Ilyenkor hiába ül le akár magától is a gyermek, nem fog önállóan boldogulni. Ebben a helyzetben sem feltétlenül szükséges a korrepetálás. Ha szülőként ugyanis megértjük, mik ezek a nehézségek, és milyen “trükkökkel” lehet azokat feloldani, akkor először a mi segítségünkkel, később pedig önállóan is át fog tudni lendülni ezeken a bizonyos akadályokon.


A magánórák tehát mindkét helyzetben kiválthatók, ha megtehetjük, hogy napi szinten foglalkozunk a gyermekünk tanulásával. 


Nem csupán anyagi vagy időtakarékos megfontolásból teszem ezt a javaslatot. 

Hosszú távon a gyermek tanulmányaira, karrierjére, így egész életére kihatással lesz, ha saját maga önállóan küzdi le a tanulás során felmerülő akadályait. Ezt az önállóságra nevelést nem pótolja a magántanár, hacsak nem pont erre a szerepre kérjük fel. 

Fontos megjegyezni azt is, hogy a közös tanulás igénye nem feltétlenül jelenti azt, hogy a gyermek nem önálló. Jelentheti azt is, hogy a gyerkőc számára szórakoztatóbb a közös tanulás, vagy örül annak, hogy a szülővel együtt lehet, és fontos neki az így eltöltött közös idő. Ez különösen felerősödhet akkor, ha a hétköznapokban, vagy hétvégén nem adódik túl sok alkalom a családban az együttlétekre. Ebben az esetben nem jó túl szigorúan megkövetelni az önállóságot, inkább tegyük tényleg élvezetessé, szórakoztatóvá az alkalmakat.



C. helyzet: idegennyelv elsajátítása vagy egy tantárgy elmélyítése a feladat.


Természetesen, ha a gyermek egy-egy tantárgyban különösen szeretne elmélyedni, és szülőként már nem vagyunk elég jártasak az adott témában, pl. kémia szakkör, matek verseny anyagáról van szó, vagy akár egy idegennyelv vagy hangszer elsajátításához keresünk megoldást, akkor természetesen szóba jöhet egy szakértő bevonása. 


Azok se essenek kétségbe, aki számára ennek költségvonzata túlságosan megterhelő. Ugyanis számos olyan pénztárcakímélő lehetőség van, amelyet kiaknázhatunk annak érdekében, hogy segítsük a gyermek fejlődését akár kedvenc tantárgyában. A következő pontokban számos ilyen ötletet összegyűjtöttem össze.



D. helyzet: a gyermek speciális gondozást, odafigyelést igényel.


Számos szülő szembesül extra nehézségekkel, ha speciális nevelést igénylő (SNI), esetleg autista gyermekét szeretné tanítani, fejleszteni. Ilyen esetben kifejezetten jól jön a külső, szakértő segítség. Számos alapítvány, szervezet foglalkozik ilyen jellegű helyzetek kezelésével, de némely óvoda, vagy iskola is berendezkedett már erre a területre. Emellett a szülők számos játékos fejlesztő feladatot megismerhetnek az interneten, amelyeket könnyen alkalmazhatnak otthoni körülmények között is. 


 

 


 

2) Kinti vagy benti programot válasszunk?


Az internet és a számítógépek korában könnyű megfeledkezni egy fantasztikus tanítómesterről, amelynek igénybevétele ráadásul teljesen ingyenes. Ez nem más, mint maga a természet. Egy kis kreativitással szinte minden tantárgyhoz találhatunk valamit a természetben, amit a gyermek meg tud figyelni, ki tud próbálni, kísérletezni tud vele. Állatkertek, füvészkertek látogatása a növény-és állatvilág megismeréséhez adhat bővebb ismereteket, de egy erdei vagy tóparti séta is rengeteg természeti jelenség megfigyeléséhez ad lehetőséget. 


Ha van lehetőségünk, számos múzeum, kiállítás, skanzen, vagy épp a Csodák palotája tartogat gyermekek számára is élvezhető, érdekes, gyakorlati ismereteket akár a történelem, irodalom, zene, de akár a fizika, kémia világában is.
Ellátogathatunk régiség boltokba, szerszámboltokba, kreatív boltokba vagy kertészeti üzletekbe is, kifejezetten a gyermek szemével nézve az ott található tárgyakat, eszközöket, élővilágot. Az iskolaszüneteket érdemes ilyen jellegű programokkal
is megtűzdelni, ismerve és igazodva a gyermek érdeklődési köréhez, vagy ha egy problémás tantárgyhoz keresünk megoldást. 



Ha nincs lehetőségünk kimozdulni, számos lehetőség adódik otthon is az ismeretek elmélyítésére. Rengeteg ismeretterjesztő film, könyv, magazin készül folyamatosan, amelyek szélesíthetik a gyermek látókörét, elmélyítik, kiegészítik az iskolában tanultakat, vagy épp érthetőbbé teszik azokat. Emellett rengeteg kísérletezős játékot találhatunk, amit amellett, hogy a gyermek élvez, segít neki megérteni egy-egy törvényszerűséget, vagy maradandóan megjegyezni egy-egy fontos szabályt. Az otthoni közös barkácsolás, szabás-varrás, gyakorlás a hangszeren, vagy festés-rajzolás szintén remek program, a kézügyességének fejlesztése mellett a gyermek gyakorolhatja pl. a számolást, megtapasztalhatja egy-egy általa tanult tantárgy hasznát. 


Például sütemény készítése közben lehet gyakorolni a fejszámolást a hozzávalók összekészítésekor. De ugyanígy meg lehet számolni a hasonló csavarokat, szögeket, miközben alkotunk valamit közösen a gyermekkel. Természetesen a kétismeretes egyenlet gyakorlásához ez nem elegendő, mindenesetre ha ilyen módon igyekszünk becsempészni egy-egy tantárgyat a hétköznapokba már óvodás-kisiskolás kortól, a gyermek sokkal nyitottabb és érdeklődőbb lesz a téma iránt.


 

 

 
 

 

3) Számítógép vagy kézzel fogható játék?


Dunát lehet rekeszteni játékokból akár az interneten, akár a társasjáték boltban nézelődünk. Szülőként fontos döntés, hogy mennyit engedjük a gyermeket számítógépezni.


Természetesen egyik véglet sem lesz jó megoldás: ha eltiltjuk, a tiltott gyümölcs azonnal vonzóvá válik a számára, és amint félrenézünk, megtalálja a módját, hogy az engedélyünk nélkül hozzájusson. Tehát ez csak konfliktushoz vezet. Emellett a számítógépes játékok számos olyan készségre is megtanítják a gyermeket, amelyet később akár karrierjében is felhasználhat, különösen, ha az informatika világára nyitottá válik.


Azonban a másik véglet sem lesz hosszú távon célszerű. Bár szülőként sokszor könnyebb “énidőt” nyerni azzal, ha a gyerek elfoglalja magát a kütyüvel, ám a virtuális világnak könnyű a csapdájába esni. Számos játék, alkalmazás, vagy maga az elektronikai eszköz egyfajta függőséget okoz (gyermeknél-felnőttnél egyaránt), ami túlságosan eltávolíthatja a gyermeket a való világtól. Ha a számítógépezés/mobilozás miatt elhanyagolja a kézzel fogható dolgok megfigyelését, a kísérletezést, olvasást, élő kommunikációt vagy a mozgást, sportolást, annak rossz hatása lesz számos képességének kialakulására, fejlődésére. Ezért fontos egyensúlyt tartani.


Válogassunk olyan otthon játszható társasjátékot, amit a család együtt, vagy a gyermek barátaival, illetve olykor egyedül is tud játszani. A negyedik ugyanolyan baba, “lövöldözős játék” vagy a sokadik plüss állat helyett számos tudást, készséget fejlesztő lehetőség közül válogathatunk. 

Kereshetünk tantárgy és korosztály szerint, a matematikától, logikai készség fejlesztésén, beszédkészség vagy szókincs fejlesztésén át a színjátszásig, ének-zenéig, de rengeteg játék dolgozza fel a történelem, irodalom, vagy épp a földrajz, vagy biológia témaköreit is. 


A játékok mellett a rejtvény újságok, magazinok is teret adhatnak arra, hogy lecseréljük a kütyü-időt más, hasonló elfoglaltságra. Ha a gyermek elég izgalmasnak találja ezeket, nem lesz a számára probléma betartani az egyensúlyt, így minden téren szabadon fejlődhet, amiben szeretne.


 

 

 
 

 

+5 tipp: Mire figyeljünk az online játékok, oktatóprogramok kapcsán?

Amikor számítógépes oktatórogramot, tanulást segítő játékokat keresünk, az alábbi öt szempontot mindenképp vizsgáljuk meg.



a) Ingyenes vagy fizetős?


Ha a gyermek önállóan szörfözik a neten, biztos lehetsz benne, hogy talál magának ingyenes játékokat. A kérdés az, hogy milyen jellegű és minőségű játékokra bukkan. Rengeteg logikai, számítógép-használatot fejlesztő, ügyességi játék elérhető már, és ezekkel nincs is gond. 


Ha azonban a cél az, hogy ezen felül egy konkrét tantárgyban mélyülne el a gyermek, vagy egy problémás témakör kibogozásához kellene segítség, akkor ne hagyd magára, keressetek együtt olyan lehetőséget, ami élvezetes a számára, szívesen foglalkozik vele, és mégis eléri vele a célját.


Természetesen minél specifikusabb témát kerestek (pl. törtek, szöveges feladatok gyakorlása, j-ly-s szavak, szófajok, kémiai oldatok töménysége, stb), annál nagyobb az esélye, hogy fizetős szolgáltatásra bukkantok.

Ugyanakkor nem minden fizetős program éri meg az árát. Tehát soha ne azt nézd, hogy ingyenes, vagy fizetős-e. Mindkét esetben találhatsz jót is, rosszat is.
Az legyen a szempont, hogy minőségében hozzásegít-e ahhoz a célhoz, vagy probléma megoldásához, amit épp kitűztetek.



b) Melyik az olcsóbb? A korlátlan hozzáférés vagy előfizetés?



Ha már fizetünk egy oktatóprogramért, amivel meg vagyunk elégedve, fontos szempont, hogy vásárlás után a szolgáltatás korlátlanul a miénk lesz, vagy folyamatosan kell fizetnünk érte? 


Az előfizetős lehetőségek akkor lehetnek kifizetődőek, ha a gyakorlásra, tanulásra egy rövid ideig lesz szükségünk, és pár hét vagy hónap után könnyen felmondható az előfizetés. A legtöbb előfizetés azonban legalább fél évre, de inkább egy vagy több évre szól.


Az egyösszegű termékek ezzel szemben lehet, hogy egyszeri kiadásként jobban megterhelik a pénztárcánkat, de ha egész évben segítségére van a gyermeknek, sőt több gyermek esetén a kisebb később meg is örökli, akkor rengeteg pénzt megspórolhatunk. Ráadásul ha valóban jó oktatóanyagról van szó, a magán/különórákat is teljesen ki is válthatja, ami szintén hatalmas költségmegtakarítást jelent.


Nézzünk egy konkrét példát! 

Tegyük fel, hogy egy harmadikos matematika anyagrészt szeretnétek jól begyakorolni. Így előfizettek egy oktatóprogramra, ami havonta 9.000 Ft-ba kerül. Mivel elég jó az oktatóprogram, sikerül felzárkózni a segítségével a tananyagból 1 hónap alatt. Úgy dönthetsz, hogy felmondod az előfizetést, kötelezettségmentesen. 


Viszont a 9000 Ft-ért járó egész éves tananyagnak csupán a töredékére jutott idő. Ezért lehet, hogy úgy döntesz, folytatod az előfizetést, hogy gyermeked kiaknázhassa a benne rejlő lehetőségeket. Így több hónapig még tartod a tempót, fél év alatt már 45.000 Ft-ot költöttél a programra. Ez még így is olcsóbb, mint a magántanár, de hasonlítsuk össze olyan oktatóprogramokkal, amelyek nem előfizetést, hanem korlátlan hozzáférést biztosítanak.


Megveszed az oktatóprogramot mondjuk 20.000 Ft-ért, ami az egész elsős matek anyagát tartalmazza, és a vásárlástól kezdve korlátlanul a tiéd. Ez egyszeri kiadásként sokkal megterhelőbb, viszont alig több mint 2 hónap után meg is térült az ára az előfizetős megoldáshoz képest. Sőt, ne felejtsük el, hogy különösen a matematika, nyelvtan tantárgyaknál évekkel később is szükség lehet korábbi tananyagok átismétlésére. Ha pedig több gyermek is van a családban, a kisebb is megörökölheti a programot, így tényleg jó befektetés.






c) Tanít vagy szórakoztat?


Ha a cél az, hogy a gyermek tanulását segítsük, akkor érdemes kifejezetten ebben az irányban specializált oktatóanyagokat, játékokat keresni. Például ha a gyermeknek gondja van a szöveges feladatokkal, vagy a kétismeretlenes egyenletekkel, hiába játszik órákat a Candy Crash-el, vagy a Minecraft-tal, a probléma nem fog megoldódni.


Ahogyan azt már kielemeztük az első három pontban, szórakozásra megannyi más lehetőségünk is van, ami nem feltétlen kerül pénzbe. 

Inkább arra szánjunk pénzt, ami kifejezetten hozzájárul a gyermek fejlődéséhez.


Azonban ne mondjunk le arról, hogy az általunk választott oktatóprogram szórakoztató is legyen. Hiszen a tanulás játékosan a leghatékonyabb, mert fenntartja az érdeklődését, jutalmazza, így sikerélményt nyújt a gyermek számára. A sok esetben száraz iskolai tananyagok mellett erre kifejezetten nagy szükség van ahhoz, hogy a gyermek érdeklődési köre kellően széles maradhasson.




d) Van-e elég lehetőség a gyakorlásra?


Több weboldal, vagy oktatóanyag kínál különböző témában gyakorlási lehetőséget, mégis 2-3 típusfeladatnál több nem áll rendelkezésre. Ez nem mindig elég ahhoz, hogy rögzüljön egy anyagrész, vagy hogy kialakuljon egy magabiztosság a gyerekben az adott feladat típus kapcsán. Válasszunk olyan oktatóprogramot, ahol több tucat, de akár több száz, vagy főleg a matematikánál akár ezer feladat is rendelkezésre áll, amiből válogathattok. 






e) Kaptafa játékok vagy széleskörű igazodás az előírt tananyaghoz


Főleg az ingyenesen elérhető gyakorló oldalakra igaz, hogy csupán néhány tipikusan előforduló témában kínál feladatokat, gyakorlási lehetőséget. Vagy ha a játék-alkalmazások világát nézzük, könnyen elmehetünk egy túlságosan egysíkú, egyfajta logikát követő játékos feladatok irányába. Ha a gyermekkel megállapodunk, hogy hetente 5-10 órát foglalkozhat számítógépes játékokkal, akkor érdemes figyelni arra, hogy ne csak egy féle kaptafa játékkal üsse el az időt, hanem változatosak legyenek az őt érő ingerek, különböző képességeket kelljen elővennie és csiszolnia közben. Ha olyan oktatóprogramot találunk, ahol ez a változatosság megvan, és ami kellően leköti a gyermek figyelmét, akkor azért még pénzt is hasznos kiadni.




f) Minél több érzékszerv használata


"A jó tanítás interaktív, egyénileg vonja be a gyereket a folyamatba, s minden érzékre hat, vagyis megfelel a gyerek személyiségének."

Malcolm Gladwell


Mivel eredendően, egészen kicsi korunktól fogva az érzékszerveink segítségével tanulunk meg mindent a világról, ez nem változik meg attól, hogy iskolásak leszünk. A különböző érzékszervek használata a tanítás során ezért elengedhetetlen. Ezért is fontos, hogy vigyük ki a gyermeket a természetbe sétálni, játszani, fogja meg a kezével, azonosítsa be a hangokat, szagolja meg az illatokat, és figyelje meg a szemével.

Minél több érzékszervünk van használatban, annál könnyebben, gyorsabban rögzülnek az információk.

Az internet két dimenziós ugyan és szagtalan, viszont a látás és hallás érzékszervekre, valamint a cselekvésre ösztönző ingerekre igenis tud hatni. Ha keresünk online lehetőségeket, válasszunk olyanokat, amelyek nem csak írott szöveget tartalmaznak, hanem ábrákat, képeket, videókat is, hangalámondással segítik a szövegértést, illetve játékos feladatokon keresztül konkrét cselekvésre, gyakorlásra buzdítja a gyermeket.


 

 
 

 
 


Bízom benne, hogy a fenti 3+5 tipp segítségével most már sokkal könnyebben el tudsz igazodni, ha a gyermekednek segíteni szeretnél. Ha valamilyen kérdésed támadt, vagy úgy érzed, még mélyebben érdekel egy-egy gondolat, amiről itt szó volt, kérlek, írj nekem (vagy hozzászólás itt az alján), és szívesen válaszolok.

Fontosnak tartom, hogy mi szülők segítsük egymást, hiszen a cél nem más, mint a gyermekeink jövője. 

Csatlakozhatsz Facebook csoportomhoz is, ahol sok hozzánk hasonló szülővel közösen adunk egymásnak tippeket.


Ha szívesen olvasnál több más cikkemet is, várlak szeretettel blog oldalamon!


 
 
 
Szülőként és az oktatásban nyert tapasztalataimat igyekszem rendszeresen megosztani cikkek formájában is a Tantaki blogomban. Ízelítőként egy-két érdekes téma: 
 
 
 
 
HÍRLEVÉL
 

Ne maradj le a legfrissebb cikkekről, iratkozz fel hírlevelemre, és e-mail fiókodban egyből olvashatod őket, amint publikálásra kerülnek. Emellett a levelekben ingyenes tananyagokat küldök, hasznos tanulási tippeket olvashatsz, és az oktatóanyagokkal kapcsolatos fontos információkról, akciókról is értesítelek.



Töltsd ki az űrlapot!
 
 

 

 
 

Csatlakozz a Tantakihoz szülőként a közösségi médiában is! Töltekezz, szerezz ötleteket más szülőktől, vagy oszd meg a Neked bevált megoldásokat! Mert együtt minden könnyebb! :)

Kövess minket a következő csatornákon:
 
 

 
 
     

 
 
 

Kérdésed van? Elakadtál? Segítsünk?


Telefonos ügyfélszolgálatunk munkanapokon 8-16-ig készséggel áll a rendelkezésedre a 06 70 940 6326-os telefonszámon.
De írhatsz e-mailt is az info@tantaki.hu e-mail címre. Extra gyors az ügyfélszolgálatunk, és biztosan megtaláljuk a megoldást kérdésedre.