Gyors tippek: hogyan vegyük rá a gyereket a tanulásra?

– avagy bátorítsunk vagy fegyelmezzünk, amikor romlik a teljesítmény?

Nagyon érdekes egy pillanatra beletenni magunkat a gyerek helyzetébe, és feszültségekkel teli iskolás éveinek hangulatába. Érdemes ezt néha megtenni, hogy jobban megértsük őt.

Röviden az iskolai stressz forrásairól

– A legtöbb felnőttnek megvan a napi munkaritmusa, tudjuk mit várnak el tőlünk, és azzal is tisztában vagyunk, hogy ezt rutinból képesek vagyunk nyújtani. Az iskolában annyiféle dologban szerepeltetnek, feleltetnek minket egyfolytában a teljes osztály előtt, hogy az bizony nem fenékig tejfel! Emlékeztek a sok izgalomra, hogy ti fogtok-e felelni? Potenciálisan átlag napi 4X is keresztül mennek ezen a gyerekek, különböző tanórákon.


– Felnőttként a legtöbben nem vagyunk 30, velünk egykorúval összezárva minden nap. Ha már van 5 munkatársunk, legtöbbször vannak egyet nem értések, feszültségek is. Minél nagyobb a létszám, annál nagyobb az esély az összezördülésre.


– A felnőttek alapból úgy tekintenek a tanulókra, mint akik még nem elég érettek, és elvárják, hogy ezt a hozzáállást a gyerek végig természetesnek tartsa, tolerálja és egyet értsen vele. Képzeljük el, vagy emlékezzünk vissza, milyen érzés a gyerek cipőjében lenni.

Kemény legyek vele vagy megértő inkább?

A legfontosabb, hogy amennyire csak lehet, tisztában legyünk a helyzetével. Először beszélgessünk, kérdezzünk. Előfordulhat, hogy pont amikor a leginkább szükség van arra, hogy a gyerek koncentrálni tudjon, valamilyen váratlan, plusz stressz üti ki a nyugalmát. Ettől ő hirtelen lefagy, amikor a leginkább szüksége lenne a koncentrációra.

Pillanatnyi stressz

Emlékszem, 14 évesen, a ballagáson én mondtam verset az 5 ballagó osztály, mindegyikünk családja és a tanárok jelenlétében. Egyedül álltam a hatalmas színpadon, végtelennek tűnő embertömeg az iskola udvarán. Pont szembe velem, alattam a saját osztályom, 3 diák előttem, az első sorban. A két legjobb barátnőm állt Ádám jobb és bal oldalán. A csajokon csini kalap. Miközben a verset mondtam, drága Kriszti barátnőm lekapta a kalapját, és Ádám fejébe nyomta. Egy apró probléma volt ezzel: nagy volt a kalap és beleakadt Ádi szemüvegkeretébe, így aztán se le, se fel. Vicces-vicces, de itt nem túl gyakorlott előadóként olyan szintű randomitással kellett szembesülnöm pont az orrom előtt, hogy pár század másodpercre lehúzták nálam a redőnyt. Szerencsére beugrott a folytatás, mert álmomban is tudtam a verset, de észrevehető volt a pillanatnyi zavar.

Hogyan készítsük fel a pillanatnyi stresszhatásokra?

  1. Bizonyosodjunk meg arról, hogy az anyagban ne maradjon szó, amit nem ért a gyerek. Gyakoroltassuk is be vele az új szavakat, hogy ne csak értse ha mondják neki, hanem használni is tudja őket. Pl. a „feudalizmus” szó után a töriben lehet, hogy a teljes anyag kiesik a fejéből. Mert nem értette meg pontosan ezt a szót a címben és nem gyakorolta be. Ha ezt jól csináljuk, sokkal több mindenre fog emlékezni, készség szinten.
  1. Tudjuk meg milyen zavaró tényezők vannak a környezetében, és akár játszassuk el vele a különböző stílusokat, hangszíneket amikkel találkozik. Ez csökkenti benne a feszültséget.
  1. Egy ilyen sokváltozós helyzetre, mint a fenti példa, inkább gyakoroltassuk túl, mint alul. Játsszuk el azt is, hogy milyen kérdések és válaszok lehetségesek, amíg nagyon kényelmes lesz vele.
  1. Ha a gyerek nagyon jó képességű pl. matekból és biztos benne, hogy kényelmesen, nagyon jól tudja már, akkor kerüljük, hogy ez után a pont után még kényszerítsük a gyakorlást. Ezt tapasztalatból mondom, mert itt beindulhat a robotizmus, és mire az iskolai dolgozatra kerül sor, már annyira unhatja a témát, hogy figyelmetlenségből ront.
www.tantaki.hu/demok

Hosszabb távú nehézségek, stresszes időszakok a gyerek életében

Volt egy kislány, aki Robi bácsi táncóráira járt az iskolában. Olyan félénknek és zaklatottnak látszott, és sokkal lassabban fogta fel a mozdulatokat, mint a többiek. Robi bácsi valahogy koravénnek érezte a gyereket, aki soha nem mosolygott, de nagyon kitartó volt. Furdalta a kíváncsiság és egy nap meglátogatta a családot, ahol kiderült, hogy apuka épp börtönben van, de mindenkinek jobb is így…

Robi bácsi sokat beszélgetett a gyerekkel, és rájött, hogy Andikának folyton azon van a figyelme, hogy ő biztos ügyetlen, ki fogják nevetni, rá fognak szólni. Nem tudott úgy lazítani, mint a többi gyerek, de akart táncolni. Ezért a tanár külön felvett neki rövid videókat a táncmozdulatokról, és Andika otthon, egyedül is tudott gyakorolni. Hamarosan levetkőzte ezt a rettegést, és kiderült, hogy van egy gyönyörű, természetes mozgása, ami a sok gyakorlás hatására előjön. Hamarosan Andika táncolt legelöl, és meggyötört anyukája könnyezve gyönyörködött benne a nézőtérről. Amikor Robi bácsi egy másik, közeli iskolába ment, egyedül Andikát vitte át az új táncos csapatba, mert olyan profi volt a hozzáállása és annyira akart! Ez a tanár megmentette a kislányt és elindított egy csodás karriert! De pontosan hogy csinálta? Ebből mi másolható?

Legyünk megértők, de ne elnézők!

  1. Legyünk érdeklődők és értsük meg a gyerek nehézségeit, DE ne fogadjuk el a kudarc indokaként! Az életben gyakran vannak nehézségek, minden korban. Legyen ez egy tudatos gyakorlás arra, hogy mindenből és bármiből felálljon, és sikerre vigye!
  1. Nem baj, ha átmenetileg gyengébben megy valami, mint másoknak, akkor bontsuk le kisebb, felfogható lépcsőfokokra az oktatást, ahogy Robi bácsi tette! És figyeljünk nagyon azokra a fránya szavakra, ahogy már fent is említettem!
  1. Ha lehet, fizikai dolgokkal is foglalkoztassuk, hogy kifelé hozzuk a figyelmét: tárgyakra, nagyobb terekre. Mindegy, hogy mi az a fizikai dolog, csak legyen valami, bármi! A főzéstől a karatéig, a tánctól a gerelyhajításig bármi lehet, amit csak ki tudtok gondolni.
  1. És a legfontosabb: ha van egy tanár, vagy diák, vagy felnőtt a környezetében, akivel folyamatos nehézségei vannak, próbáljunk neki segíteni megoldani a kapcsolatot. Iktassuk ki ezt a stressz forrást. Ne csak helyette próbáljuk megoldani, hanem NEKI is segítsünk. Akár játsszuk el, hogy leírása szerint miket mond a személy, stb. és gyakoroljuk be hogy mire hogyan reagáljon. Ez nagyszerű megoldás, mert Ő érzi majd úgy, hogy már nem annyira védtelen, és pontosan EZ a célunk!

Ha stabil a gyerek, akkor automatikusan jobban is koncentrál, és sikeresebb abban, amire ráhelyezi a figyelmét.

Az oktatást pedig a Tantakival szórakozássá varázsoljuk a gyermeked számára, olyan tanulási élményt nyújtva, amely meghatározza majd nemcsak a jegyeit, hanem az egész hozzáállását is. Neked pedig megnyugvást és elégedettséget kínálok az oktatóprogramok által, mint sok más szülőnek is, akik ugyanabban a cipőben járnak, mint Te. A sorozat elolvasásával segítesz nekem, hogy segíthessek nektek! Tudom, hogy ütős csapat leszünk!

Játékos tanulással könnyebb a megértés!

Ezen az oldalon kipróbálhatjátok a gyerkőccel, hogy hogyan is működik a játékos tanulás:

https://www.onlinetantaki.hu/ingyenes-tananyagok

Nagy Erika, 
a játékos tanulás szakértője

Cikk megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .