Eddig rosszul tanultunk? ►10 hatékony tanulási módszer a szakértők szerint

Hatékony tanulással kapcsolatos kutatási eredmények

John Dunlosky és társai (Kent State University) publikáltak egy érdekes tanulmányt, melyben 10 tanulási módszert értékeltek. A kutatók a gondolkodással, megértéssel, tudással és a tanulási pszichológiával foglalkoznak, és az eredményeiket saját, több évtizeden át tartó vizsgálataikra alapozták.

A tanulmány egyik legfontosabb üzenete, hogy nincs egyetlen csodamódszer, ami mindenkinek beválik. Egyénenként változó, kinek mi hatékony, ezért érdemes kísérletezni. Ami az egyik diáknak segít, a másiknak lehet, hogy hátráltató. Mégis, a kutatásból kirajzolódik, hogy bizonyos technikák általában jóval eredményesebbek, míg mások inkább „időpazarlásnak” bizonyulhatnak, ha önmagukban alkalmazzuk őket.

Az alábbi összefoglaló segít eligazodni, hogy mely módszerek segítik leginkább a hosszú távú tudás megszerzését.

 

Alacsony hatékonyságú módszerek

Újraolvasás.
Ez az egyik leggyakoribb tanulási szokás: többször végigolvasni ugyanazt a szöveget. Bár rövid távon úgy tűnhet, hogy rögzül az anyag, valójában a megértést nem mélyíti el. A diák hamar „ismerősnek” érzi a szöveget, de ez még nem jelenti azt, hogy valóban tudja is.

Képhasználat helyettesítéshez.
A technika lényege, hogy szöveget képekké alakítunk, mert az agy könnyebben megjegyzi a vizuális elemeket. Ez valóban hasznos lehet rövid listáknál vagy idegen szavaknál, de a szöveg mélyebb összefüggéseit nehezebb képekre fordítani. Így a tudás felszínes maradhat.

Kiemelések.
A színes kiemelőfilcek sok diák kedvencei, de a kutatások szerint önmagukban nem segítenek a tananyag elsajátításában. Akkor válik hasznossá, ha a kiemelést összekapcsoljuk egyéb technikákkal – például jegyzeteléssel vagy önellenőrző kérdésekkel.

Összefoglalás.
A jó összefoglalás valóban hatékony, de ehhez először meg kell érteni a teljes tananyagot. Sok diáknak ez nehézséget okoz, így az összefoglalás gyakran túl hosszúra sikerül, vagy éppen kimaradnak belőle a lényeges pontok. Ezért kezdőknek nem mindig célszerű elsődlegesen erre hagyatkozni.

Kulcsszóhasználat.
A kulcsszóalapú tanulás (például rímek, szójátékok, rövid mondókák) segít rövid távon megjegyezni fogalmakat, évszámokat, definíciókat. A gond csak az, hogy a tudás így gyakran nem kerül át a hosszú távú memóriába, és gyorsan elfelejtődik.

7562281_xxl

Közepes hatékonyságú tanulási módszerek

„Kifejtős kérdezés.”
Itt a lényeg nem a válasz bemagolása, hanem annak megértése, hogy miért az a helyes válasz. Például: „Miért 2 + 2 = 4?” Ez a módszer mélyebb gondolkodásra ösztönöz, de a használata időigényes, így nem mindig alkalmas nagy mennyiségű anyag gyors átvételére.

Magyarázás.
A tanuló nem csak megjegyzi az információt, hanem megpróbálja megindokolni. Például elmondja, hogyan jutott el egy matekpélda megoldásához, vagy miért történt egy történelmi esemény. Ez fejleszti a kritikai gondolkodást és az érvelési képességet is.

Blokkokra osztás.
A „kis adagokban” történő tanulás csökkenti a túlterheltség érzését. Például egy érettségi tételt nem egyszerre próbálunk meg megtanulni, hanem több kisebb egységre bontva. Ez sokaknak motiválóbb, hiszen könnyebbnek tűnik, és a haladás gyorsabban érzékelhető.

 

Magas hatékonyságú tanulási módszerek

Önellenőrzés.
A próbadolgozatok, kvízek vagy saját kérdés-felelet kártyák készítése rendkívül hatékony. Amikor aktívan próbáljuk előhívni a tudást, az agy sokkal jobban rögzíti. Ez a módszer ráadásul pontos visszajelzést is ad arról, hogy mit tudunk és mit nem.

Ismeretlen szavak tisztázása.
Ha nem értjük a tananyagban szereplő szavakat, az egész szöveg értelmezhetetlenné válik. Ezért érdemes minden ismeretlen kifejezést kikeresni, majd a szöveget újra elolvasni. Így nemcsak pontosabb lesz a megértés, hanem az új szavak is rögzülnek.

Vázlat vagy rajz készítése.
Az összefüggések vizuális megjelenítése (ábra, folyamatábra, gondolattérkép) segíti a rendszerezést. Az ilyen típusú vizuális tanulás nagyban támogatja a hosszú távú memóriát, hiszen nem csak szavakhoz, hanem képi élményekhez is kötjük az információt.

Elosztott tanulás.
A kutatók szerint a tananyag ismétlésének ütemezése kulcsfontosságú. Például:

  • Ha egy hétig kell tudni valamit (pl. dolgozatra), akkor 12–24 óránként érdemes átismételni.

  • Ha egy évig szeretnénk megőrizni a tudást, akkor havonta elő kell venni.

  • Ha 5 évig is emlékezni akarunk, elég félévente ismételni.

Ez a módszer segít a tudást hosszú távra beépíteni, és elkerülni a „vizsga után mindent elfelejtek” jelenséget.

 

Tanuljatok velünk JÁTSZVA!

A Tantakinál hisszük, hogy a tanulás nem kell, hogy unalmas és kényszerű legyen. A játékos tanulás abban segít, hogy a gyerekek ne csak magoljanak, hanem élményként éljék meg a tudás megszerzését.

Miért fontos a játékosság?

  • A gyerekek természetes kíváncsiságát ébreszti fel. Ha a tananyag játék formájában jelenik meg, könnyebben motiváltak maradnak.

  • Az aktív részvétel (kattintás, kvíz, játékos feladatmegoldás) mélyebb bevésést eredményez, mint a passzív olvasás.

  • A pozitív élményekhez kapcsolt tudás sokkal tartósabb. Egy jó élményhez kötött feladat hosszú évekkel később is eszébe jut a gyereknek.

Hogyan segíti mindez a gyerekeket?

  • Megértésben: Az összetett fogalmak könnyebben feldolgozhatók szemléltetésekkel, animációkkal.

  • Önállóságban: A gyerek saját tempójában haladhat, visszanézheti, ha valami nem volt világos.

  • Magabiztosságban: Ha sikerélmény éri játék közben, nő az önbizalma, és már nem fél a tanulástól.

Próbáljátok ki ingyenes oktatóanyagainkat – tapasztaljátok meg, hogy a tanulás lehet könnyű, szórakoztató és eredményes egyszerre!

👉 Kattints ide és válaszd ki a tantárgyat!>>

 

 

 

Nagy Erika A játékos tanulás szakértője
Cikk megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .