A sikeres célkitűzés

Itt a tavasz, ezért rakjunk rendet nemcsak a lakásban, de magunkban is!

 

Milyen a sikeres célkitűzés? Ez fontos téma, mert az emberek többsége azért nem éri el a céljait, mert rossz célokat tűzött ki magának, és lényegében
még a startpisztoly eldörrenése előtt elbukott.

Szeretnék egy átfogó „célkitűzési kisokost” adni neked, amit akár egy az egyben átadhatsz gyermekednek, hogy a célkitűzésre megtanítsd őt.

Kezdjük az elején!

célkitűzés

Milyen a rossz cél?

A rossz cél a végeredményt fogalmazza meg, nem az oda vezető utat. Most nem akarok úgy csinálni, mint aki lenyelte a bölcsek kövét („az út fontosabb, mint a cél”), de a „szeretnék 10 millió forintot” például végeredmény, a „minden nap 2 órát dolgozom a saját vállalkozásomon” viszont az út.

Azért az utat kell megfogalmaznod, mert a célodon minden nap (vagy minden héten) dolgoznod kell.
Ha a végeredményt mondod ki, akkor valószínűleg halogatni fogod.

 

Okos célok – a SMART rendszer

Valószínűleg hallottál már a „SMART” célkitűzési modellről. E szerint egy jó cél:

  • Specific (konkrét, tehát nem „nyárra lefogyok”,
    hanem „4 hónap alatt leadok 5 kilót)
  • Measurable (mérhető – erre azért van szükség, mert ha nincs egy mérőszámod,
    akkor nem tudod, hogy mikor vagy a jó úton és mikor nem)
  • Attainable (elérhető, tehát megvannak hozzá az eszközeid,
    van rá lehetőséged, tudsz rá időt szakítani)
  • Realistic (realisztikus – pl. a „2 hónap alatt lefogyok 20 kilót” tökéletesen
    elérhetetlen és egészségtelen)
  • Time-sensitive (van határideje)

 

Célkitűzés nulláról

Rendben, van egy keretrendszerünk, de hogyan fogjunk hozzá?

Legelőször nézz rá az életedre és objektíven értékeld ki, hogy hol tartasz. Gondolj bele, hogy mit szeretnél elérni, mit szeretnél megtanulni, milyen helyekre utaznál el, hogyan javítanád a mentális vagy fizikális egészségedet, milyen (káros) szokásoktól szeretnél megszabadulni, mi az, amiből hiányt szenvedsz.

Ezután fogj egy papírt (akár virtuálisat), és kövesd az alábbi lépéseket:

1) Írd le mindazt, ami eszedbe jut.
(Itt még csak nagy vonalakban, majd később átalakítjuk SMART-célokká.)

2) Mindent fogalmazz meg pozitívan.
Ez azt jelenti, hogy „kevesebbet szeretnék idegeskedni” helyett írd azt,
hogy „kiegyensúlyozottabb életet szeretnék”.
Ez azért fontos, hogy a céljaid ne negatívak legyenek, hanem pozitívak.

3) Priorizáld a céljaidat.
Mi az, ami rövid távú, mi az, ami hosszú távú? Mi az, amit legelőször szeretnél elérni,
és mi az, ami nem sürgető?

4) Használd a SMART-rendszert:
minden célodat konkretizáld; adj nekik valamilyen mérőszámot;
figyelj arra, hogy megvalósíthatók és elérhetők legyenek; adj egy időkeretet.

Ha vannak céljaid, akkor hajrá, valósítsd meg őket! 🙂

 

„Mi van, ha nincs motivációm?”

Célokat kitűzni jó és fontos dolog, de a hétköznapok sodrában este fáradtan érsz haza, rápillantasz a céljaidra és talán frusztrált leszel, hogy „ma sem történt semmi”
és „na de majd holnap”.

Ez teljesen érthető és emberi.

Viszont tudok neked mondani 3 olyan nagy igazságot, ami szerintem segít átlendülni a motivációhiányon:

1)      A legnagyobb sikerek a mindennapi apró erőfeszítésekből születnek

Nézd meg bármelyik sikeres embert: legyen az egy színész, zenész, üzletember, mintaszülő vagy bárki, akinek az élete rendben van és csodálatos teljesítményeket rakott le az asztalra. Ők sem egy nap alatt érték el a sikereiket, hanem napról napra és percről percre.

Nem egy nap alatt kell megváltani a világot.

2)      A céljaidhoz vezető lépések legyenek olyanok, mint a fogmosás

Ha elmész egy edzőterembe, akkor sok olyan embert is látsz, akiknek épp fáj a fejük, épp náthásak, épp nehéz napjuk volt, de mégis lementek edzeni.

Nekik az edzés egy olyan cél, ami nem a hangulatuktól függ. Nem attól függ, hogy épp jó idő van-e, vagy „áh, ilyen esőben nem megyek le”.

Nekik az edzés ugyanolyan rutin, mint a fogmosás: meg kell csinálni, ezért megcsinálják. Nem holnaptól, nem jövő héttől, nem „majd a nyárra”, hanem minden olyan napon, amikor a papírjuk szerint le kell menni.

3)      A motiváció a cselekvést követi

Biztos előfordult már veled, hogy valamihez egyáltalán nem volt kedved... de nagy nehezen rávetted magad (mert kötelező, mert sürget egy határidő stb.), aztán 10 perc múlva megjött a kedved és belefeledkeztél a feladatba.

Sok ember úgy hiszi, hogy minden cselekvéshez motiváció kell. Éppen az ellenkezője az igaz: kezdd el csinálni, és a motiváció majd megjön. Szeretnéd gyermeked is motiválni de az unalmas tankönyvekkel nem sikerül?
Próbáld ki a tanulás játékos formáját itt ingyenesen!

 

Nagy Erika
Oktatási szakértő

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .