Eddig rosszul tanultunk? ►10 hatékony tanulási módszer a szakértők szerint

Hatékony tanulással kapcsolatos kutatási eredmények

John Dunlosky és társai (Kent State University) publikáltak egy érdekes tanulmányt, melyben 10 tanulási módszert értékeltek. A kutatók kognitív és tanulási pszichológiával foglalkoznak, az eredményeket saját kutatásaikra alapozták.

Természetesen azt ők is hangsúlyozzák, hogy nincs egyetlen tanulási módszer, ami mindenkinek beválik: egyénfüggő, ezért kísérletezni kell.

De az alábbiak megmutatják, hogy melyek azok, amelyek nagy valószínűséggel hatékonyak lesznek.

7599837_xl

Alacsony hatékonyságú módszerek

Újraolvasás.

Képhasználat. (A technika lényege, hogy szöveget képre „fordítasz”, mert az agy könnyebben megjegyzi a vizuális elemeket. A módszer leginkább rövidebb szövegek megjegyzésénél segít, és hátránya, hogy a kép alapján megtanult szöveggel nehéz bármit is kezdeni – összefüggéseket levonni stb.)

Kiemelések. (Talán a legjobban fogyó irodaeszköz mind közül: a kiemelőfilc. A kutatók szerint önmagában kevéssé hatékony technika, más tanulási módszerekkel kombinálva hatékony lehet.)

Összefoglalás. (A módszer hátránya, hogy kiválóan kell érteni az összefoglaláshoz, hogy valóban hatékony legyen. Jól és lényegre törően összefoglalni nehezebb, mint gondolnád.)

Kulcsszóhasználat. („Egy, megérett a meggy” kezdetű mondókát biztosan ismered. A kulcsszóalapú tanulás lényege az, hogy a fogalmakat vagy megtanulandó elemeket kulcsszavakhoz kötöd, amelyek segítik a felidézést. Sajnos ez a rövid távú memóriába építi a tananyagot.)

7562281_xxl

 

Közepes hatékonyságú tanulási módszerek

„Kifejtős kérdezés.” (A tanuló nem a válaszokat tanulja meg, hanem felteszi azt a kérdést, hogy 2 + 2 miért egyenlő 4-gyel).

Magyarázás. (A tanuló kifejti, hogy miért gondol valamit úgy, hogyan jutott el a végeredményre, érvel stb.)

Blokkokra osztás. (Nem a teljes tananyagot tanulod egyszerre, hanem kis, könnyen emészthető részekre osztod. Ez érettséginél jó, amikor a „nagy” tételeket felosztod kevésbé ijesztő és gyorsabban megtanulható részekre.)

 

lány kép

Magas hatékonyságú tanulási módszerek

Önellenőrzés. (pl. próbadolgozat)

Elosztott tanulás. Meddig emlékszel a megtanult tananyagra? A kutatók szerint ez attól függ, hogy milyen gyakran tanulod az adott témát. A javasolt elosztás: a kívánt időtartam 10-20%-a. Érthetővé teszem: ha valamire 1 évig szeretnél emlékezni, akkor havonta vedd elő a tananyagot. Ha 5 évig szeretnél valamit tudni, akkor úgy félévente ismételd át. Ha elég egy hétig tudni valamit (a dolgozatra), akkor 12-24 óránként vedd elő az anyagot.

 

Ezeket miért nem tanították az iskolában?

Közhely, hogy tanulni is meg kell tanulni, de igaz.

És hogy miért nem ezzel kezdődik az iskolai oktatás? Erre sajnos nem tudok válaszolni. Egyrészt talán nincs idő a tanulásmódszertannal foglalkozni, mert sok a tananyag. Másrészt friss (és folyamatosan kutatott) terület, és idő, amíg a nemzeti alaptanterv friss területekkel bővül.

 

Addig is Tanuljatok velünk JÁTSZVA!

Próbáljátok ki ingyenes oktatóanyagainkat, mellyel könnyű a tanulás! 🙂

Kattints ide és válaszd ki a tantárgyat!>>

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..