A tanulási környezet és hatásai

Kommunikációs problémák az iskolában 3. rész:

Tanulási környezet

 

A kommunikációs problémák és a konfliktusok alapvető természetének bemutatása után térjünk rá egy kifejezetten nagy hatást gyakorló tényezőre: a környezetre. Sajnos sokszor nem tudatosul, hogy mennyire befolyásolja a diákok motivációját és teljesítményét alapvetően az, hogy milyen osztályteremben milyen székeket és padokat használnak. Az már többször előforduló probléma, hogy milyen messzire ül a gyermek a táblától vagy a pedagógustól, illetve milyen ültetési rend a meghatározó.

osztalyterem1

Az iskolai események különféle összetevőit különböztethetjük meg, melyek egymásra folytonosan és kölcsönösen hatnak:

  • beszélhetünk olyan személyes folyamatokról, mint a fáradtság vagy a sikerélmény;
  • továbbá az ismétlődő iskolai ünnepek, tanórák és szünetek alkotják az idői jellemzőket;
  • végül, de nem utolsó sorban az iskola elhelyezkedése a városban, vagy maga az iskolaépület és az osztály tulajdonságai környezeti tényezőkként dominálnak.

Gondoljuk csak végig! Az osztálytermi környezet különböző ingerekkel látja el a használókat, melyek intenzitása vagy természete hat az óra menetére és a diákok figyelmi szintjére, nem mellesleg, a néha előforduló, rendbontó viselkedésre.

  • Természetes vagy mesterséges fény? A természetes fény nagyon fontos a környezetben, kiemelten a tanulói környezetekben, hiszen segíti a figyelmet és a koncentrációt.
  • A tanterem falfestése: például meleg színek hatására csökken a gyerekek túlzott aktivitása.
  • A berendezések rögzítettek vagy rugalmasan alakíthatóak? A rugalmasságnál, vagyis az osztályterem átrendezhetősége során pl. a csapatmunka vagy a közös tanulás hatékonyabbnak bizonyul.
  • Milyen külső zaj uralkodik? Fontos szempont, hiszen a zaj hosszú távon stresszforrás, ami frusztrációt és agressziót is kiválthat mind a diákok között, mind a pedagógus felé irányuló kommunikációban.
  • Az ülésrendet a pedagógus határozza meg, vagy a diák maga választ helyet? Sokszor az az általános kép, hogy az ülésrend meghatározza, hogy a tanuló milyen jegyet szerez, illetve, hogy mennyire fogja szeretni a pedagógust. Ez magyarázható azzal a ténnyel, hogy az első sorban ülők jobban látnak, hallanak és már csak udvariasságból is figyelnek. Ebből a szempontból fokozottan hangsúlyos, hogy a pedagógus kiket ültet előre és milyen gyakran változik az osztály ülésrendje.
  • A tanterem zsúfoltsága: kutatások bizonyítják, hogy a kevésbé zsúfolt termekben a tanulók közötti kapcsolatok pozitívabbak, vagyis sok barátság alakul ki, emellett a tanárok felé is több pozitív érzelmet és visszajelzést adnak, aktívabbak, és önként jelentkeznek bizonyos feladatok kapcsán.

 osztalyterem2

Általában iskolai környezetben zajlik az oktatás, amelyet formális oktatási környezetnek nevezhetünk. Vannak előnyei, de hátrányai is: célja egyértelműen a zavaró tényezők hatásának minimalizálása, illetve a tanulók figyelmének irányítása az oktatóra. Így tehát a tanár oktató és irányító tevékenysége meghatározó minden egyes iskolában töltött percben. A diákoktól elvárnak viselkedéseket, melyeket normák és szabályok által írnak elő és tartatnak be (ilyen lehet a már említett osztálytermi ülésrend vagy a kötelező órai és délutáni jelenlét). Vannak olyan szabályok, melyek szükségesek ahhoz, hogy a fegyelmezettség kialakuljon és fennmaradjon, azonban a túlzott viselkedési kényszerek frusztrációhoz és agresszióhoz is vezetnek. Nem is gondolnánk, milyen nagy szerepe van ebben a tanulói környezetnek is!

Az iskola tereit elsősorban a gyermekek használati céljaira tervezik és ezáltal alakítják ki, sokszor nem számolnak azzal, hogy bizony a pedagógus és a szülő is rendszeres használója az épületnek vagy az osztályteremnek, legyen szó iskolai rendezvényről, vagy szülői értekezletekről. Természetesen elsődleges a diák kényelme és a neki szánt berendezések alkalmazása, azonban a felnőttek is időt töltenek itt, így érdemes lenne az ő igényeiket is figyelembe venni. Nem beszélve arról, hogy önmagában a gyerekek között is vannak eltérések, melyekre kevés hangsúlyt fektetnek: a testméretek, érzékelési folyamataik és társas igényeik is eltérőek!

osztalyterem3

Bár az iskolai környezet esetleges megváltoztatásában nem segíthetünk, a tananyag minél jobb elsajátításában nagyon is! Akár személyes, akár környezeti problémák a hibásak abban, hogy a gyermek nem tudta megjegyezni és megérteni az órán leadott ismereteket, oktatóprogramjaink segítségével – a kényelmes otthoni környezetben (is) – begyakorolhatja akár az egész tanév fejfájást jelentő témaköreit!

Kattintson ide>> és próbálja ki oktatóanyagainkat!

Cikk megosztása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .