Amit a kémiabukásom tanított nekem az oktatóanyagkészítésről

„Mi szükségem nekem erre az életben?!”

 

Te is biztos feltetted már ezt a kérdést, amikor a számodra legutálatosabb tantárgyból kellett megtanulnod az anyagot a dolgozatra akkor, amikor még iskolába jártál.

Nem kell letagadni, most magunk között vagyunk 🙂

Én gimiben egy félévkor megbuktam kémiából.

A saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy milyen az, amikor a tananyag annyira rossz és unalmas és – számomra – érdektelen, hogy képtelen vagyok még kettesre is megtanulni. Megtanulhattam volna, persze, de fellázadtam a kémia ellen, mondván: „mi szükségem van nekem a kovalens kötésre az életben?!”

Aztán ahogy oktatási szakértővé „cseperedtem”, úgy ébredtem rá arra, hogy a nemzeti alaptanterv nem azért van, hogy az életben közvetlenül használható tudást adjon.

Nézzük a történelmet. Ha gyermeked jól tanulja meg a történelmet, azzal...

Megtanul tanulni. Bármilyen szakmát választ majd gyermeked, gyorsabban és könnyebben tanulja majd meg azt. Az iskolai évek alatt agyunk „megedződik”, azaz hozzászokik ahhoz, hogy fokozatosan egyre több és több információt tanuljon meg.

Megtanul összefüggéseket látni. Így érthetőbbé válik az is, hogy mi zajlik a világban épp, miért néz ki úgy a közélet, ahogy kinéz, miért háborúskodnak egymással egyes országok.

Nem követi el a múlt hibáit. A mindennapi hírek „jelenközpontúvá” tesznek minket, pedig a mostani problémákhoz hasonló problémákra a történelemben számtalan példa akad. Megoldották már jól, „megoldották” már rosszul. Ha gyermeke ismeri a történelmet, akkor felvértezve mehet ki a világba, mert tudni fogja, hogy a problémákkal nincs egyedül, sőt, rengeteg problémát már egyszer megoldottak.

Perspektívát ad. Gyermeked megtanulja majd, hogy akármilyen durva világválság jöjjön az elkövetkező évtizedekben (amelyekről még nem is tudunk, ugye), a nap másnap is felkel, a világválság le fog csillapodni, az élet (és a történelem) menni fog tovább. Így azért kevésbé ijesztő.

Ötleteket ad. Számtalan gazdasági vagy politikai probléma megoldható, ha a múlt jó (ám valamiért elfeledett, elnyomott, elutasított stb.) ötleteit aktualizálva átültetjük a mindennapjainkba.

Színesíti a vakációt – még belföldi utazásoknál is. Egy nyaralás sokkal élménytelibb, ha tudod, hogy mit érdemes megnézni a városban... sőt, ha ismered a nevezetes épületek történelmét, akkor nagyobb élményt ad a Colosseum meglátogatása.

Alapot ad az élethez. A Te gyermeked különleges és nagy dolgokra hivatott. Például jobbá tenni a világot. De csak akkor teheti ezt meg, ha ismeri, hogy eddig mit hozott létre az emberiség (és mit kell jobbá tenni).

Toleranciára nevel. A múlt tele van borzalmas dolgokkal: kirekesztéssel, rabszolgatartással, fajgyűlölettel és így tovább. Ha gyermeked ismeri ezeket, akkor toleránsabb lesz, hiszen látja, hogy hova vezethet, ha a korszellem és az egész társadalom egy undorító ideológiát vall.

És mennyi másra jó még a történelem!

Persze valószínűleg azt szeretnéd, hogy gyermeked örömmel tanulja meg a történelmet, ne kelljen korrepetálásra mennie és természetesen ötösöket hozzon.

A „Történelemből Ötös hatodik osztályosoknak” DVD-t ezért készítettem.

tortenelem6

Vallom, hogy a tanulásnak akkor van értelme, ha örömteli. Az e cikkben felsorolt előnyöket azért gyűjtöttem össze, hogy Te is lásd, hogy a történelem soha nem nyűg.

A DVD-vel mindenképp ötös dolgozatokat írhat gyermeked – de más, ha azért tanul történelmet, hogy gazdagabb, színesebb és jobb legyen az élete, és „mellesleg” ötös dolgozatokat ír.

 

2 thoughts to “Amit a kémiabukásom tanított nekem az oktatóanyagkészítésről”

  1. Ez a cikk,tipikus “beszél,beszél,de nem mond semmit”A történelem tudást semmire nem lehet használni,a hencegésen kívül,”hogy én ezt tudom” Amerikának nem hogy több ezer éves,de még kétszáz éves történelme sincs.Ők hülyék akkor, mi meg “okosak” …ja ja..:D

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

három × négy =