Tényleg annyit számít a gyakorlás a tanulásban?

Ismert a mondás: “ismétlés a tudás anyja”. De vajon tényleg ennyire hasznos szerepe van a gyakorlásnak az oktatásban? Tényleg annyit számít az elméleti oktatás terén is, ha gyakorol a gyermek?

A gyakorlás szerepe a kezdeti lépéseknél

Érdekes megfigyelni már az egészen kicsi gyerekeknél, hogy mennyi időt, és energiát tudnak fordítani egy-egy folyamat elsajátításába. Gondoljunk csak bele akár a járás tanulásába. Folyamatosan gyakorolja a mozdulatokat, aztán egy kis gyakorlás kapaszkodással, végül a kemény munka meghozza a gyümölcsét, és oda tud sétálni anyához, vagy apához. Hihetetlen örömet okoz számára a gyakorlás, és végtelen boldogságot látni a kisgyermeken, amikor végre sikerül a kitűzött feladat elvégzése. Biztos fel tud Ön is idézni ilyen pillanatot gyermekénél.

Miért lenne ez másképp az elméleti dolgok elsajátításában?

Fantasztikus élmény volt számomra mindkét lányomnál azt az időszakot átélni, amikor mesekönyv olvasásánál többször rámutattak egy-egy dologra, és várták, hogy elismételjem az adott kép megfelelő szavát. Ugyanekkora öröm volt hallani, amikor egy teljesen más környezetben, akár ragozott formában használta az újonnan tanult szót. Az iskolai anyagok elsajátításánal valahogy az ismétlés ilyen jellegű öröme megfakul ugyan, de hatása vitathatatlan. Gondoljunk csak bele abba, hogy mekkora különbséget tud okozni, amikor a kedvenc tantárgyával foglalkozik a gyermekünk, és örömmel “játszik” a tanult anyaggal, és aközött, amikor egy “mumus” tantárgy dolgozatára tanul.

Tényleg van különbség gyakorlás, és gyakorlás között?

A rövid válasz gyors, és egyszerű. Nincs. Ugyanakkor szülőként bizonyára Ön is tapasztalja, hogy van olyan tantárgy, amit szívesebben tanul a gyermek, és van olyan, amit kevésbé. Lássuk be, ez felnőttként sincs másként. Van aki szívesebben főz például, csak mosogatni ne kelljen. Ugyanakkor Agatha Christie még a mosogatásból is kihozta a legtöbbet. Városi legenda ugyanis, hogy mosogatás közben jutottak eszébe a legjobb történetei. De számtalan példát tudnánk találni akár elméleti területen is.

Mégis hogyan lehet motiválni a gyerekeket a gyakorlásra?

Ahogy nagyon szívesen gyakorolnak a gyerekek olyan dolgokat, amit élveznek, így nincs más teendő, mint hogy élvezetessé kell tenni a feladatokat számukra. Nézzük csak meg, hogy az élsportolók mit csinálnak. Ha esik, ha fúj, mennek, hogy újra, és újra megismételjék az éppen aktuális mozdulatot. Ehhez nagy fokú elkötelezettség szükséges, de azért valószínű, hogy van olyan része a sportjuknak, ami örömet okoz a számukra. Ugyanezt kell megtalálni, és alkalmazni a tanulás során is. Például számolni nem olyan izgalmas, de megtudni, hogy a húsvéti nyuszi mennyi tojást rejtett el a kertben, az már izgalmas. Pedig a feladat ugyanaz. De nem egyszerű minden egyes szintű tudáshoz megtalálni a megfelelő játékos gyakorlást otthon.

Van aki tud ebben segíteni a szülőknek, és a gyerekeknek?

Jó hír, hogy Nagy Erika 14 évvel ezelőtt úgy döntött, hogy megoldást hoz erre a területre. Elsődleges célja az volt, hogy játékosan tanítsa a gyerekeket. Azóta rengeteg tapasztalattal összeállított oktatóprogrammal segít játékos gyakorló programokkal elérni, hogy a tanulás ne legyen trauma a gyerekek számára. Az oktató és gyakorlóprogramok úgy vannak felépítve, hogy a gyerekek önnállóan, és játékosan tudjanak fejlődni az adott témakörben, és iskolaelőkészítő programoktól akár érettségi felkészítő szintig minden gyermek számára meg lehet találni a megfelelő segítséget. Itt tudja megnézni a választékot!

                                                                               GyM

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .