A helyes nyelvhasználat mítosza

Az enyém és a tiem

 

Tegnap a lányomnak (3 éves) aranyos gondja akadt a birtokos névmásokkal. Épp teáztunk, és a teájára mutatva mondta, hogy „enyém”, míg az én teámra mutatva mondta, hogy „tiem” (vagyis: tied).

tea-556777_1280

Ez az alak helytelen, de logikus. Hiszen az „enyém” analógiájára a „tied” is végződhetne „m”-re.

Hogy miért nem „m”-re végződik?

Nem tudom. Így alakult ki.

Persze ezeket a nyelvtani finomságokat a gyermekeink megtanulják. A helyesírás viszont azért nagyon nehéz, mert az is tele van illogikus formákkal.

Miért írjuk külön a „nyitva tartást”? Mert így alakult.

A beszélt nyelvet azért tanuljuk meg relatíve könnyedén, mert körülöttünk mindenki beszél (egyesek néha túl sokat), mi meg folyton halljuk a nyelvet.

De mikor iskolába kerülünk, már tudunk beszélni, az írás pedig olyan, mintha még egyszer meg kéne tanulnunk magyarul. És nem írunk egész nap.

A magyar oktatási rendszer ott hibázza el, hogy a helyesírást a szabályok felől közelíti ahelyett, hogy gyakorlatorientált lenne. Gyermekeink azért gyűlölik meg a helyesírást, mert az egész a száraz és érthetetlen szabályokról szól ahelyett, hogy a „tiem” és ehhez hasonló aranyos hibákról szólna.

=============================================================
Ezért a Tantaki nyelvtananyagait gyakorlatközpontúan építettük fel.
Ebben az oktatóanyagban
pl. 800 gyakorlófeladat van, ezt nemcsak gyermekeknek ajánlom,
hanem felnőtteknek is. Aki mind a 800 feladatot végigcsinálja, annak jobb lesz a helyesírása,
mint a magyartanáré. 🙂
==============================================================


Nincs „helyes” és „helytelen” nyelvhasználat

A nyelvészek álláspontja az, hogy minden anyanyelvi beszélő helyesen beszél. Helyes a kötetlen és hibákkal teli beszéd és helyes minden tájszólás.

Amikor „helyesírásról” és „nyelvhelyességről” beszélünk, akkor azt nézzük, hogy a kimondott szó vagy leírt szöveg az irodalmi nyelv szabályainak megfelel-e.

Fontos ezt megtanulni, mert az irodalmi nyelv (és úgy általában a helyesírás) olyan, mint a jó öltöny: meg kell tanulni viselni, de nem hordjuk egész nap.

Mindezt azért írtam le, hogy a nyelvtan végre ne stressz legyen.

 fiuk

Játékos tanulás. Mert csak így érdemes.

A Tantaki oktatóanyagokat úgy építjük fel, hogy gyermekednek a tanulás könnyű és játékos legyen. A megfogalmazás világos és érthető.

A gyakorlófeladatokkal gyermeked lemérheti tudását (így a dolgozatnál sem fog izgulni, hiszen tudja, hogy tudja). Ráadásul a feladatokat pontozzuk, ezért a legtöbb gyermek addig nem nyugszik, amíg a 100%-ot el nem éri.

Lehet sikerélménnyel is tanulni. Kattints ide és próbáld ki a legszuperebb nyelvtan oktatóanyagunkat! >>>

(Nem véletlenül használom a „kipróbálni” igét: 30 napos teljeskörű pénzvisszafizetési garanciát kapsz minden oktatóanyaghoz.)

 

Jó szórakozást kívánok hozzá! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .