Kommunikációs problémák az iskolában

Kommunikációs problémák az iskolában

- Alapvető meghatározások

 

A következő hetekben az iskolai keretek között folyó és a családi életre ható kommunikációval foglalkozunk. Az iskolai kommunikáció minősége meghatározza, milyen színvonalat érnek el a diákok a tanulás során és milyen kapcsolat alakul ki például a tanárok és diákok között. Sokszor azonban elfelejtik, hogy ennek több része is befolyásolja a diák teljesítményét, így folytatásos bejegyzéseinkben kitérünk a diákok közötti viszonyokra, a pedagógus és szülő kapcsolatára, a diákok közötti kommunikációra, és nem utolsó sorban az iskola azon hatására, amely az otthoni környezetben zajló szülő és gyermek kapcsolatban szerepet játszik. Elsőként azonban kezdjük az alapokkal!

A kommunikáció folyamatosan átjárja mindennapi életünket. Gyermekkorban ennek segítségével fedezzük fel a körülöttünk lévő világot, majd iskoláskorban megtanuljuk kezelni és alkalmazni, később, a felnőttkorban pedig a gyakorlatban is hasznosítjuk előnyeit – és sajnos a hátrányoktól sem mindig szabadulunk meg. Iskoláskorban a kulcsszó tehát a tanulás. Ahhoz, hogy a későbbi hasznosítás és önmagában a tudás megalapozódjon, fontos odafigyelnünk a kommunikációra. Ha probléma adódik, akkor pedig azok megoldásaira.

cukigyerek

Az iskolai kommunikációban a tanár a leggyakoribb kommunikációt kezdeményező fél. Számára fontos, hogy felmérje, megérti-e az üzenetet kapó diák (és esetlegesen a szülő) az üzenet tartalmát. Ez az üzenet pedig általában hallás és másodlagosan látás útján valósul meg. Probléma adódhat abból, ha a diák csakis a hallottakra alapozhat, hiszen nem minden esetben képes megjegyezni a tartalmat. Ehhez a vizualitás, vagyis a látás útján kapott információk segítenek, vagyis például a tábla használata kifejezetten hasznos a tananyag átlátásában és megértésében, nem mellesleg a megjegyzésében.

Az iskolai környezet egy további, kommunikációt meghatározó tényező. Sokszor nem fektetnek elég hangsúlyt arra, hogy tanulást segítő környezetet alakítsanak ki, így célszerű a rugalmas elemeket megváltoztatni, például a székeket vagy a padokat elmozdítani, hogy a tanár-diák illetve a diák-diák kommunikáció még hatékonyabb legyen. Önmagában az osztályterem kialakítása információt nyújt, hogy milyen oktatási tevékenységekre ad lehetőséget. Általában a padok szabályos sorokban helyezkednek el, szemben a tanári asztallal, így frontális oktatásról beszélhetünk. Ez elősegíti, hogy a diákok a tanárra figyeljenek, így azonban meggátolja az interaktív, esetlegesen csoportos feladatok teljesítését.

Az üzenet, vagyis a tananyag megértéséhez elengedhetetlen a visszajelzés, ami lehet pozitív, tehát a diákok a tartalmat vagy adott témakört megértették. Negatív esetben a reagálás teljes hiánya történik, míg például a semmibe bámulás kétértelmű visszajelzésként értelmezhető. Az iskolai kommunikációban a tanári visszajelzések általában verbálisak, tehát szavak szintjén valósulnak meg, melyek minősítő erővel rendelkeznek, és kritikák vagy dicséretek formáját öltik. A diákok ezzel szemben más módon reagálnak, vagyis testhelyzettel, szemkontaktussal vagy a már említett semmibe bámulással, így a pedagógusoknak aktívan kell kérniük. Ennek általános módja a számonkérés, feleltetés és a válaszadásra való felszólítás.

unja

A visszajelzések nagy hatalommal bírnak, melyek mind a megértést és a tananyag feldolgozását, elsajátítását célozzák. Ideális esetben a tanár, a diák és a szülő érdeke is, hogy a gyermek ne csak magolva tanulja a tananyagot, hanem meg is értse, így a későbbiekben hasznosítani tudja. A kérdések és válaszok csak mind ezt a folyamatot támogatják.

Sajnos sok esetben kommunikációs problémákra vezethető vissza, ha a tananyagot nem sikerült elsajátítani. Az elsajátításhoz pedig a tanulás folyamata és technikája mérvadó.

A továbbiakban hétről-hétre bejárjuk az iskolai kommunikáció világát. Ha csatlakozik utazásunkhoz, találkozhat az iskolai környezet, a tanárok, diákok és a szülők közötti kommunikáció területeivel, megismerheti az esetleges problémák gyökerét, és hasznosíthatja a mindennapokban!

Addig is próbálja ki a legújabb oktatóanyagunkat, a Szöveges feladatok gyakorlót! Kattintson ide!>>

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .