A Szövegértési Problémák Hatékony Kezelése

Amit sok szülő nem tud -
A szövegértési problémák kezelése!

 

Vajon mi az oka annak, hogy egyre több gyerek küszködik szövegértési problémával?
Hogyan előzhető meg a baj? Illetve, ha már kialakult a probléma, akkor mi lehet rá a megoldás?

pótvizsga

Mi is számos e-mailt kaptunk már olyan szülőktől, akiknek égetően szükségük lenne egy szövegértéssel kapcsolatos tananyagra… Mivel ilyen oktatóanyagunk nincsen, ezért most az alábbi cikkel szeretnénk egy kicsit közelebb juttatni a szülőket a megoldáshoz és ahhoz, hogy gyermekük sikeresebb legyen az iskolában.

Tudta, hogy az összes tanulási probléma 75%-a visszavezethető a gyenge olvasásra? Ezért is olyan fontos, hogy a gyerekek képesek legyenek magabiztosan olvasni és az olvasott szöveg tartalmát, mondandóját megérteni.

Először is tisztázzuk, mi az a szövegértés:

A szövegértés az a képességünk, hogy amit olvasunk vagy hallunk, arról értelmes kérdéseket tudunk megfogalmazni és megválaszolni. Úgy is mondhatnánk, hogy egy kerek egész gondolatsor alakul ki a fejünkben, ha értjük, amit olvasunk.

Lássuk, mit tehet Ön, ha gyermeke szövegértési problémával küszködik!

 

1. Ellenőrizze gyermeke képességeit, készségeit!

Gyakori eset, hogy van egy alapvetően értelmes gyermek, aki mégsem tudja megérteni, amit olvas, vagy egyszerűen csak gyengén olvas, és ez az, ami akadályozza a szöveg megértésében. Ha gyermeke számára az olvasás egy olyan tevékenység, amely nehéz és fárasztó, akkor teljesen el fog menni a kedve tőle.
Mérje fel, hogy gyermeke milyen mértékben tudja megérteni a különféle szövegeket, és annak megfelelő nehézségű olvasmányt adjon a kezébe! A legjobb, ha először olyan szöveggel próbálkozik, amit a gyerek szívesen olvas. Egy egyszerű nyelvezetű mesével kellene kezdeni. Ugyanis a nehéz szövegek, amik tele vannak olyan szavakkal, amiket gyermeke még nem ért, nem fogja meghozni a kedvet az olvasáshoz, hiszen meg fog akadni és nem fogja érteni a szöveget.

2. Szókincs fejlesztése!

Ha gyermeke sokszor elakad olvasás közben, megbotlik a nyelve, mást olvas, mint ami oda van írva, akkor a szókincsét kell bővítenie, mivel vannak olyan szavak a szövegben, aminek nem tudja a jelentését. Ezért nem érti, amit olvas. Tehát az első lépések közé tartozik a szókincs bővítése, amit olvasással lehet a legkönnyebben fejleszteni. A recept a következő: előveszünk egy egyszerű olvasmányt és egy Magyar értelmező kéziszótárat. Aztán hangosan elkezdjük olvastatni gyermekünkkel a szöveget. Ha megakad, vagy nem azt olvassa, ami oda van írva, akkor álljunk meg az olvasással, és kérdezzük meg, hogy melyik az a szó, amelyik nem teljesen világos a számára, aminek nem tudja a jelentését. Ha megtalálták a szót, akkor a szótár segítségével magyarázza el gyermekének a szót. Aztán térjenek vissza a szöveghez, és olvassák el újra azt a mondatot, amiben a szó volt. És haladjanak tovább. Ha így gyakorolják az olvasást, akkor egy idő után a szókincse gyermekének nagyon sokat fog bővülni, és már egyre kevesebb gondja lesz az olvasással.

tanulagyerekevel

 3. Hangos olvasás és tempó!

Fontos, hogy gyermeke ne csak fejben olvasson, hanem hangosan is, hiszen csak így fogja tudni őt ellenőrizni. Emellett pedig ügyeljen arra, hogy olyan tempóban olvasson gyermeke, amely kényelmes a számára, amely mellett biztonsággal és a legkevesebb hibával tudja elolvasni a szöveget! Itt nem az a lényeg, hogy minél gyorsabban tudjon olvasni, hanem az, hogy minél pontosabb legyen, és minél több dolgot megértsen.

4. Ha kisebb gyermeke van, akkor mindig mesével zárják a napot!

A szövegértés fejlesztését már egészen kicsi kortól el lehet kezdeni, így egyben meg is előzhetjük, hogy gyermekünk a későbbiekben ilyen problémával találja szembe magát.
Ha a gyerek még nem tud olvasni, akkor olvasson fel neki mesét, ezután pedig mindig beszélje meg vele, hogy miről szólt a történet, és hogy ő mit értett meg belőle! Fontos, hogy rákérdezzen a szereplőkre, azok tulajdonságaira, a történetben lévő helyszínekre és a különféle cselekményekre. Az effajta kérdések ugyanis egyáltalán nem nehezek a gyerekek számára, így ők könnyen tudnak rá válaszolni, Ön pedig rögtön egy visszajelzést kap arról, hogy gyermeke mennyire értette meg a történetet.

5. Kérje meg gyermekét, hogy kérdezzen!

A szöveg értelmezését úgy is gyakorolhatják, hogy megkéri gyermekét, tegyen fel olyan kérdéseket, amelyek a szövegre vonatkoznak.
A legfontosabb kérdőszó egy szöveg elolvasása utáni kérdezz-felelekben a „Miért?”. Ezzel a kérdőszóval tudnak a legnehezebben kérdést feltenni a gyerekek, pedig ez az a fajta kérdés (vagyis a miért), amellyel a legmélyebben érthetik meg az olvasottakat.
Fontos, hogy ha azt veszi észre, hogy gyermeke nem tud rákérdezni a szövegre, akkor szinte biztos, hogy nem sikerült neki megértenie!

5955187_xxl

6. Kérje ki a véleményét!

Mivel a gyerekek szeretik elmondani a véleményüket, ezért fontos, hogy meg is kérdezzük tőlük, hogy mit gondolnak az elolvasott szövegről vagy a meséről, amit felolvastunk nekik. Ez a „feladat” is gondolkodásra készteti őket.

7. Hagyja egyedül érvényesülni gyermekét!

Szoktassa rá az önálló tanulásra, mégpedig úgy, hogy nem ül oda mellé, amikor épp a házi feladatát csinálja, és ami a legfontosabb, soha ne csinálja meg helyette a feladatokat csak azért, mert épp nincs idő arra, hogy elmagyarázza neki, vagy megértesse vele a szabályokat! Inkább kérje meg őt, hogy amint végzett a feladatokkal, mutassa meg Önnek!

fiu_szamitogepezik

Ha ezeket a tanácsokat megfogadja, akkor bátran állíthatjuk, hogy gyermeke nagy fejlődésen fog keresztülmenni a szövegértés és egyben a tanulás terén is!

Az Ön gyermeke hogyan boldogul a szövegértéssel?

 

Írja meg nekünk!

 

Észrevételeiket és további hasznos tanácsaikat is szívesen fogadjuk hozzászólás formájában!

36 thoughts to “A Szövegértési Problémák Hatékony Kezelése”

  1. 14 éves fiam Máté 6 éves kora birkózik ezzel a feladattal,diszlexiát ,diszgrafiat állapítottak meg nála .Iskolai szinten foglalkozott vele a logopédus ,szinte semmi eredménnyel mit tehetek most ??? Gimnáziumba készül ,igazolt játékos egy kosárlabda csapatba .mindene a kosár.Hol fejlesszem a 14 éves nagy fiút ? Minden felvételinél első gszámú feladat a szövegértés,a központi vizsga is rosszul sikerült 🙁 Köszönöm válaszukat

    1. Kedves Edit!

      A nagyfiának külön tanárt ajánlok, aki szakember a témában. Egy külön e-mailben bővebben írok Önnek a probléma kezeléséről.
      Üdvözlettel,
      Nagy Erika

      1. Én az anyukát ajánlom a gyereknek.Egy olyan anyát, aki figyel rá,akit tényleg érdekel, mi történt vele aznap – és végig is hallgatja, megbeszélik a gondokat és még meg is simogatja.Egy egymásnak élő családban nem fordul elő ilyen probléma.

        1. Ez nem így van, kedves Erzsébet! A dyszlexia egy adottság, ami nem a családi állapotoktól függ. Kaphatók már könyvek is erről, ezért most nem magyarázom az okát.
          Szerencsére jól lehet fejleszteni az ilyen gyerekek tudását is, pl. sok-sok olvasással, persze pont az ilyen adottságú gyerekek nem szeretnek olvasni. Épp azért, mert bajlódnak vele.
          Vannak iskolák, ahol külön tanítják az ilyen gyerekeket. Másutt meg kell ezt beszélni az osztályfőnökkel, hogy ő megbeszélje a többi tanárral.

    2. A diszlexia és diszgráfia tudomásom szerint megfelelő kineziológiai kezeléssel oldható (javítható vagy akár teljesen megszüntethető).

      1. Lehetséges! Egy dolog viszont biztos, ha a gyerek kiskorában nem kúszott, mászott eleget, attól nem lesz diszlexiás. Sajnos van olyan “szakértő” aki ezt véli a probléma gyökerének.

      2. Az én fiam is ugyanezekkel küzd ő most 12 éves, kicsi kora óta foglalkozott vele fejlesztőpedagógus, szinte semmi eredménnyel, voltunk kineziológusnál is egy vagyont elköltöttünk, ő állította fejlődik, de iskolában semmi fejlődés nem mutatkozott, ugyanúgy nem értett semmit. Persze itthol én is rengeteget foglalkozom vele, de így is nagyon gyenge

        1. Nézzük mi is az a kineziológia itt egy leírás róla a Wikipédiában http://hu.wikipedia.org/wiki/Kineziol%C3%B3gia végigolvastam, és nem találtam utalást arra, hogy ez a módszer alkalmas lenne diszlexia kezelésére. A diszlexia egy tanulás probléma, nem is értem, hogy lehet belemagyarázni olyan dolgokat, hogy a test mozgása ezt befolyásolhatja. Olyannak érzem ezt, mintha valaki eltörte a lábát és be kéne gipszelni, de nem ezt tesszük, hanem nézegetjük és simogatjuk, majd azt gondoljuk ettől minden rendben lesz, sajnos nem lesz. Ha nem a megfelelő kezelést alkalmazzuk, akkor nem lesz eredmény. Ajánlani tudok két kolléganőnket, aki ténylegesen tud segíteni diszlexia kezelésben további információ ide kattintva: diszlexia kezelés.

          1. Kedves Nagy Erika!
            És ön szerint az agyvérzéses beteget miért gyógytornáztatják? Mert az agyban sérült terület újból el kezdjen működni, és ki tudjon adni olyan parancsot az idegeknek, hogy emeld fel a lábad. Ez nagyon leegyszerűsített magyarázat, de ezek a dolgok oda-vissza hatnak, így elképzelhető, hogy ha a gyerek pici korában keveset kúszott, mászott, akkor nem fejlődött úgy az agya, és a legfurcsább, hogy az ilyen kezelések még hatnak is, meg a kineziológia is hatásos lehet, ha nem, vagy nem jó szakembernél voltak, minden szakmában vannak sajnos nem hozzá értők. Hiába végzi el valaki az orvosit, vagy a tanárit, de burkolók között is van kókler, vagy pedig más probléma olozta a gyereknél a diszlexiát.

          2. Az agyvérzést és annak kezelését egyáltalán nem keverném össze a diszlexiával. Nem gondolom, hogy a diszlexiának bármi köze is lenne az agy károsodásához. Nyilván vannak esetek mikor a személynek nem ép az agyszerkezete (születési vagy egy egyéb okból kifolyólag), de ez más lapra tartozik.

          3. Kedves Nagy Erika!
            Az agyféltekék közötti kapcsolat fejlesztése a diszlexia és a diszgráfia esetében nagyon fontos, és ezt is speciális mozgássor gyakorlásával lehet megsegíteni. Egy tanítványom esete erre bizonyíték: a 9. évfolyamon megbukott, hozzám kerülve látható jelei voltak a tanulási és ezzel együtt a mozgáskoordinációs problémáknak, ezért a testnevelő tanárral az egyik, majd a másik agyféltekét fejlesztő, végül a kettőt összekötő kereszt irányú kapcsolatot erősítő gyakorlatsort végeztettünk a diákkal. Testnevelés órán, majd otthon is naponta végezte ezeket a gyakorlatokat. Az eredmény önmagáért beszélt: az egymást követő tanévek során mind tanulmányi eredménye, mind társas kapcsolatai fejlődésnek indultak, érettségi eredménye pedig elérte a 4,3 átlagot. Ma boldog főiskolás és magánember. Figyelmedbe szeretném ajánlani Domján László A hatékony tanulás mesterfogásai youtube-on is nézhető videóját, amley kifejezetten sokat foglalkozik a koncentrációt és ezzel a tanulást is segítő mozgásos feladatokkal. Szóval nagyon nagy szerepe van a mozgáshiánynak a diszlexia és a diszgráfia kialakulása, és a mozgásfejlesztésnek a leküzdés esetében is!

          4. Egyetértünk abban, hogy a kineziológia sajnos nem oldja meg egy csapásra a szövegértési problémákat (habár segíthet abban, hogy oldódjanak azok a blokkok, amelyek hátráltatják a problémái miatt már kudarcossá vált gyereket), de a szövegértés és a mozgás mégis összefügg. Az idegrendszer kifejlődéséhez ugyanis nagyon kell a mozgás! Nem olyan egyszerű az összefüggés, hogy kúszott-mászott-e a gyerek vagy sem, de az kimutatható, hogy azok a gyerekek, akik keveset mozognak, nagyobb valószínűséggel fognak mindenféle tanulási problémával szembesülni. Konkrétabban: az, aki nem fáramászással és homokvárépítéssel, labdázással és rollerezéssel, hanem képernyőbambulással és gombok nyomogatásával tölti a gyerekkorát, annak nem fognak kifejlődni azok az idegpályái, amelyek létfontosságúak ahhoz, hogy teljesen iskolaéretté váljon.

  2. Tisztelt Tantaki!
    Elolvasva a cikket én úgy gondolom éppen ezt csinálom az unokámmal, de sajnos nagyon nehezen megy neki az olvasás, mivel fejlődési rendellenességgel küzd. Vettem olyan mesekönyvet ami 5 perces mesékből áll. Viszonylag könnyű olvasmányok. Van amikor ‘nagyjából’ elmondja a tartalmát, de inkább az a jellemző, hogy hozzá akar költeni és teljesen másról szól neki a történet, de a reményt nem adom fel és továbbra is próbálkozunk a szövegértéssel. Mindemellett úgy gondolom, hogy másoknak esetleg segíthetnek ezek a füzetecskék. pl. Csacska lovacska.
    Üdvözlettel
    Gné Edit

    1. Kedves Edit!

      Gratulálok Önnek, hogy így fejleszti unokáját!
      Sajnos a fejlődési rendellenesség is beleszól a szövegértési képességekbe! Ami nagyon fontos, hogy bátran használják a szótárat, mert az segít a szókincs bővítésében! Ne adja fel, a kitartás nagyon fontos.
      Üdvözlettel,
      Nagy Erika
      Tantaki

  3. Üdvözletem!
    Az unokámnak az írással van gondja, nagyon rondán karcolja a betűket, hiába gyakorolunk másolunk, igen csak ideges lesz.A tollat is nagyon lent fogja, ezáltal takarásba kerülnek a betűk, és hiába mondom nem jó , akkor egy ideig semmi gond, de aztán újra ott folytatjuk ahol nem kéne. Ebbe kérek tanácsot, most 9 éves a lelkem. Nem tudom mit találjak ki, a helyes toll tartására.
    Köszönettel, Éva

  4. Tanítónő vagyok, sok ilyen problémával küzdő tanítványom volt. Szorgalmasan gyakoroltunk, figyeltünk mindenre, képeztem magamat, hogy minél többet tudjak segíteni tanítványaimon. Pár éve tudom, hogy ez sajnos kevés. Ahhoz, hogy jobban tudjon a gyermek koncentrálni, szüksége van másra is: … az agysejtek teljes értékű táplálékára. Ez létezik. Nagyon hálás vagyok, hogy rátaláltam a megoldásra. Azóta minden gyermeknél gyorsabb, biztosabb az eredmény.

    1. Jágerné Simon Marianna Mire gondol: “Ahhoz, hogy jobban tudjon a gyermek koncentrálni, szüksége van másra is: … az agysejtek teljes értékű táplálékára. Ez létezik. Nagyon hálás vagyok, hogy rátaláltam a megoldásra” Érdekelne , mert nevelt 15 éves lánykámmal sok mindent próbáltam, jelenleg pszihológus foglalkozik vele tanulásmódszert próbálgatnak. Nagy gond nála is a szövegértés, de 11 éves mult mikor találkoztunk, és azóta se fogadja el ,hogy próbáljunk csak rövid részeket olvasni, majd azt visszamondani. Valahol értem én hogy ez már neki ciki, de szerintem valahol régen vezstette el vagy meg sem találta az olvasás örömét. Na pszihológust meg messze elkerülöm a jövőben, bár kétségbeesésemben már másodjára fordutam hozzá. De legutóbb azt kérdezte tulajdonképpen mi bajom ? Erre én kicsit emelt hangon közöltem ez volt az utolsó hogy a segítségét kértem, nehogy azt mondja hogy természetes egy átlag képességű gyerektől hogy a főbb tantárgyakból állandóan bukásra áll. Na az is igaz hogy ez csak engem zavar. Ha bővebben kifejtené mire gondol, megköszönném. Hátha van még lehetősége ennek a gyermeknek, hogy megváltozzon a tanuláshoz való hozzáállása. Előre is köszönöm.

    2. Az én gyermekem is küzd szövegértési problémékkal, pedig sokat olvas, szóláncozunk, beszélgetünk. Szeretném megtudni a nevét annak az agysejt fejlesztőnek amivel te sikeresen fejlesztetted a gyerekeket. Nagyon rossz étvágyú gyerek.
      Válaszod köszönöm.
      Üdv
      szenczike

    3. Tisztelt Jágerné Simon Marianna az én unokám is fejlődési rendelenességgel küzd én olvastam az omega3 ról szedetem vele van javulás, de szeretném tudni, hogy Őn mijen vitaminról beszél. Sokat szenvedünk az olvasással számolással írással most első osztályos. Nem áll osztályismétlés előtt, de nagyon sok munka van mögötte, már sokszor ideges akkor levegőgyakorlattal lazítunk és pihenünk mással foglalkuzunk és egy fél óra mulva folytatjuk amikor teljesen ellazul. Ha tud segíteni várom tisztelettel.

    4. Fiam 10 éves. első osztály óta fplyamatosan küzdünk olvasási, szövegértési problémával. Egy éve szakértő is megállapított, hogy diszes. Kapott fejlesztő tanárt, de ő azt monta, hogy ebben a korban már nehéz a fejlesztés, korábban kellett volna elkezdeni. Igyekszünk minden megtenni a fejlődése érdekében. Sajnos nálunk az is problémát okozott, hogy a tanárja nem volt tisztában a problémával. A gyakorlás mellett kipróbálnánk az ön által már megismert “agysejt táplálékot”. kérem jelezze miről is van szó pontosan. Köszönöm

  5. Szeretném megkérdezni, hogy van-e még valamilyen lehetőség segíteni a már 18 éves dislexiás, dixláliás fiamon. Középiskolában tanul jelenleg. Általános iskolában nagyon sokat tanultunk vele, nagyon jó logopédusok segítettek és a fentieket alkalmazva jó eredményeket értünk el. Jelenleg az angol tanulás okozza a legnagyobb gondot, pedig magántanár is segíti őt ebben. A legnagyobb gondom mégis, hogy a beszédben nagyon sokat kellene még fejlődnie. (Elmaradnak a szavak végéről a ragok, mondataiból kimaradnak szavak, ettől nehezen érthetővé válik a mondanivalója. Nagyon megnehezíti a kapcsolatteremtést számára.) Kihez fordulhatnék még aki most ezen a problémán is segítene? Válaszukat előre is nagyon köszönöm. Tisztelettel: Cs.Éva

  6. A fiam 12 éves, 6 éves korától 8éves koráig spec. diszlexiás óvodás csoportba járt, amit pont akkor szüntettek meg nagy okosan. 8 éves korától kezdte az iskolát, folyamatos logopédiai “felügyelettel”, szakképzett pedagógus foglalkozott vele, és nagyon sokat léptünk előre, szépen teljesítette az alsó tagozatot. Jött a felső tagozat és bizony a történelemmel rengeteg a problémánk. Nagy léptékkel haladnak, rengeteg a tanulnivaló, minden órán írnak+új anyagot vesznek. Nem megy… A szövegértési problémák miatt egyedül ezzel a tárggyal nem boldogulunk. Úgy látom, nincs idő-és térlátása, nem tudja értelmezni és még megtanulni sem ezt a mennyiséget. Közben persze kamaszodik… Már útálja a történelmet, lassan én is, mert rengeteg energiát fektetünk a tanulásba, mégsincs semmi eredménye. Hogyan tudnám fejleszteni, hogy segíthessek neki?

  7. Engem is érdekelne, hogy Jágerné Simon Marianna pontosan mire gondolt, minden segítség jól jön. Én omega 3 vitamint adok a kisfiamnak, ez az ami segítheti az idegrendszer működését. Lehet hogy erre gondolt?

  8. Nálunk meg nagyon jó a szövegértés.4 éves a kis gyerek és folyékonyan olvas.Egy előre olvasás után,folyékonyan hiba nélkül olvas el meséket,most a Thomas könyveket.Utána játék közben “visszajátsza-mondja” a hallottakat ,olvasottakat.Azért írom,hogy ilyen is van.

  9. A fiam 8 éves lesz, most elsős és álljtólag szövegértési problémái vannak. Amit én anniyra nem értek, mert ha itthon olvas, és visszakérdezzük, elég jól el tudja mondani a történetet. Viszont a figyelmével gondok vannak és szerintem nem ugyanaz, ha valaki figyelmetlenségből nem tudja visszamondani hallottakat. Én úgy gndolom, nála a figyelemkoncentráció fejlesztése lenne az elsődleges. A szókincse kiváló, az egyébként hozzá képest szuper osztályban talán a legjobb és legbővebb. Választékosan beszél. A figyelem fejlesztésre mit tudtok tanácsol ni? vagy ez csupán érési folyamat és nem lehet befolyásolni?

  10. Agysejtek teljes értékű tápláléka lehet Omega 3 és 6; ezt tudom ajánlani egy spec. halolaj kapszulában; ezenkívül én egyetemistaként 2 kicsi (2 és 5 éves) mellett gingko biloba termékkel “fényeztem” az agyam, sikerrel. Ha tudok segíteni, e-mailben szívesen egyeztetek: bakoneviki@gmail.com

  11. A diszlexia, az indokolatlan fáradtság, a képességek alatti teljesítés előfordulhat, hogy élelmiszerintoleranciára vezethető vissza. Ha egy gyerek “megmagyarázhatatlan” okokból nem tud jól teljesíteni, pedig a képességei meglennének rá, mindenképpen érdemes elvégeztetni pl. gluténérzékenységet ill. tejfehérje érzékenységet vizsgáló teszteket. Ha a cöliákia teszt negatív, azaz a gluténérzékenység súlyosabb formája kizárható, akkor is érdemes kipróbálni a gluténmentes diétát, mert van olyan, hogy a vérteszt negatív, de mégis sok probléma emúlik a gluténmentes étrendnek köszönhetően.

    angol nyelvű irodalom pl:
    http://www.livestrong.com/article/549028-gluten-casein-and-dyslexia/

  12. Gergényiné Németh Erika – Dr. Szamosiné Nagy Sára gyógypedagógusok kiadványai sokat segítenek.

  13. Hello
    Van egy ismerösöm akinek szövegértés problémái vannak de pl. facebookon egy folytában olvas vagy legalábiss gyakran és megérti meg aztán azt akarom kérdezni hogy a szövegértésnél ha hangosan olvasol akkor hallod amit olvasol és az olyan mintha valaki beszélne hozzád és az olyan mintha tv-t néznél és ha tv-t nézel vagy valaki beszél hozzád azt megérted nem?(ja és akkor most az ismerösömnek tényleg ilyen problémája van hisz gyakran olvasa a facebookot és megérti)

  14. Kedves Nagy Erika!

    Javítson ki, ha tévedek. Múltkor azt olvastam valahol, hogy a tanulási és disz-problémákra megoldás, ha a gyerek hegedülni tanul. Nem emlékszem a magyarázatra, talán az agyféltekék működését hangolja össze… Önnek mi a véleménye erről?

    N. Judit

    1. Kedves szülők, Erika! Nekem a középső ötödikes fiam autizmussal diagnosztizált, ép értelmű. Normál tantervű suliba jár. 3 évesen még csak néhány szótaggal kommunikált, és az már nagyon nagy előrelépés volt. Most 4-5 között van a tanulmányi eredménye és még mindíg van hová fejlődnie, tehát nem kell ezen a szinten megállni. Otthoni foglalkozás a gyerekeknek aranyat ér, hiszen a szülő ismeri legjobban gyermeke hiányosságait és pozitívumait. Ezek megkönnyítik a velük való foglalkozást, aminek rendszeresnek kell lennie. Amit Erika leírt a levélben nagyon fontos gyakorlat nálunk is. Mindemellett a torna is, amit például a fenti hozzászólásokban Szabó Ildikó leírt ugyanolyan fontos! És a jó minőségű Omega 3 is segíthet 🙂 tapasztalataim szerint, de egyik sem a másik hellyett. Az olvasás megtanulásának feltételei közé tartozik az észlelés rendszereinek összehangolt működése.Ebbe tartoznak a látással kapcsolatos, az alak-, a forma-, a méret felismerését, a Gestalt látást azaz az alak, a háttér megkülönböztetésének képességét, a helyes téri irányok felismerését, a sorbarendezést és szétválogatást lehetővé tévő rendszerek. Fontosak még a hallási észlelés, és a mozgás koordinációja . Bármely korában a gyereknek érdemes fejlesztésébe belevágni, a kicsiket lehet motiválni számukra kedves dolgokkal, a nagyokban pedig a belső motivációt kell felébreszteni, ami talán nem olyan nehéz, ha megérti, hogy így könnyeben beilleszkedhet. Nem az iskolában kapott feladatok begyakoroltatása a cél, mert ez így nem fejleszt túl sokat, persze a lecke meglétére figyelni kell 🙂 hanem a specifikus tornagyakorlatok a mozgáskoordináció javítására. és az Erika által javasoltak a szókincs bővítésére, stb. A finimmozgást is érdemes fejleszteni, jó a gyöngyfűzés például, vagy bármely összetett, kézzel vézett kreatív tevékenység. Jó a hegedülés is :). Kicsiknél fontos, hogy megtanulja hajtani magát a hintán, és megtanuljon biciklizni. Sokat lehet erről még beszélni, az interneten érdemes kutakodni 🙂 Nem tudom hogy aki, csalódott a pszichológusokban, milyen szakembernél járt, de mindig érdemes megnézni az illető diplomáját, mert sokan mondják manapság, hogy pszichológusok, közben jó ha az érettségi megvan. Harmadéves pszichológus hallgató vagyok. 🙂

  15. Kedves Mindenki!

    Nem speciális igényű gyermekekhez továbbadnék egy tippet amit a Mikkamakkában javasoltak.
    Üljünk a szöveg elé ketten a gyerkőccel és olvassunk felváltva:
    egy szót ő, egyet mi, vagy
    kettőt ő, egyet mi, esetleg fordítva, vagy mondatonként egyet-egyet. (Bármilyen variációban amit ki tudunk találni)
    Lehet rövidebb szövegben kérni, hogy keressen meg egy konkrét szót – így kénytelen a szemével átpásztázni a szöveget…
    Nekünk abban is segített, hogy az olvasás gyakorlást megszerettesse.

    Sok sikert mindenkinek!

  16. Sziasztok!

    21 éves vagyok, egyetemre járok, valamint mindig is jobb jegyeim voltak (4-5). A mostani félévemet is 4,87-es átlaggal zártam le. Azonban már nagyon hosszú ideje azt tapasztalom, hogy feltűnően sok időt kell szentelnem a tanulásra, értem ez alatt, hogy míg másnak elég 1 óra tanulás egy adott tárgyra, nekem ez akár 2-3-4 óra is lehet (tárgytól függően). Ráadásul amit megtanulok, többször újra kell ismételnem később, mert nem maradt meg bennem annyira a tartalma, míg mondjuk aki 1 óra alatt megtanulta, az még hetekkel később is emlékszik a tanultakra. Nekem ez már régóta problémám, azonban annyira nem foglalkoztam vele, mivel mindig sikerült szorgalommal jó jegyeket szereznem, de most már nagyon zavar. Azt hozzá kell tennem, hogy sosem szerettem olvasni, kb egész életemben 4-5 könyvet olvastam el összesen, nehezemre esik az olvasás, fárasztó számomra, valamint nem mindig tudnám visszamondani egy olvasott cikk tartalmát úgy, ahogyan kéne.
    Olyan kérdésem lenne, hogy lehetséges az, hogy összefüggésben van a rossz szövegértésem, a nehézkes tanulásom az olvasással? Esetleg javulhat a tanulási problémám, ha mostantól rászánnám magam arra, hogy igen is értően olvassak, és egyre több könyvet?

    Köszönöm előre is a segítséget!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..