A magyar nyelv oktatása a NAT szerint

Anyanyelvünk a NAT szerint   A Nemzeti Alaptanterv (NAT) több különböző kompetenciát tart központi fontosságúnak: első helyen az anyanyelvi kommunikációt, ezután következik az idegen nyelvi kommunikáció, a matematikai kompetencia, a természettudományos és technikai kompetencia, de a digitális, szociális és állampolgári kompetencia, a kezdeményezőképesség, esztétikai kifejezőképesség és a hatékony tanulás is kulcstényezőkként szerepelnek ezen a bizonyos […]

Bővebben

Az olvasási problémák tünetei

Az olvasási problémák tünetei   „Olvasni jó, jól olvasni élmény, legyen az élmény mindenkié” Dr. Réthelyi Miklós Az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke Napjaink tanulási problémái közül szinte első helyen szerepel az olvasás és egyéb nyelvi gondok. A becslések szerint Magyarországon minden 10. gyermek olvasási gondokkal küzd, vagyis osztályonként ez 2-3 diákot érint. Mit jelent […]

Bővebben

A magyar nyelv tanulásának problémái

A tanulás akadályai A hónap tanára a magyar nyelv tanulásáról      A magyar nyelv nem csak azért fontos, mert magyarul beszélünk, hanem minden tantárgynak, minden tanulásnak az alapja, hogy a nyelvet ismerje valaki és jól használja. Amikor könyvből tanulunk, mindig nyelvi jelekkel találkozunk. Ha a gyermek nem érti a jeleket és nem tudja, hogy […]

Bővebben

Nyelvtani bakik

Nyelvtani bakkik Vices vagy problémás?   Kedves Olvasonk! Gyakran találkoszhatunk helyes írási hibákkal, amik akár a „legidegesitőbb” vagy a „legvicceseb” jelzőt is kivívhatják egy baráti kommunikáció, üzleti tárgyalás vagy akár televiziós tudósítás során. Érdekes kérdés hogy vajon elnézzük-e a hibákat vagy kijavítjuk e a másikat? További problémákat okozhat a modern világ teknológiai változásai és az […]

Bővebben

Problémás tantárgyak

Problémás tantárgyak Indul a tantárgy kampány!   Álmatlan éjszakákat okozó tantárgyak mindig is voltak. Ha problémát okoz egy adott témakör vagy az egész tanéves tananyag, akkor több, háttérben húzódó okot is hallhatunk: „a tanár volt a mumus”, „nem állt rá az agyam”, „magolom, de nem értem”. Fontos tisztázni még a legelején, hogy miről is van […]

Bővebben

Újévi babonák és fogadalmak

Boldog Új Év! Újévi babonák és fogadalmak   Szilveszter éjjelén az ünneplés sem maradhat el – ki a jól megérdemelt pihenéssel, ki pedig nagy, pezsgős-durrogtatós mulatsággal, a családdal vagy barátokkal búcsúztatja az évet és köszönti a következő esztendőt. Ilyenkor viccből és elszántságból is követjük a tradíciókat, legyen szó babonáról vagy újévi fogadalmakról, melyek betartása már […]

Bővebben

Végre itt a karácsony! – Szokások és hagyományok

Végre itt a karácsony!   A karácsony boldog és meghitt perceit úgy lehet csak élvezni, ha az előkészület is gördülékeny. Ehhez azonban családi összefogásra van szükség, amivel az együtt töltött csodás percek is megnövelhetőek. A feladatlista előkerül, így mindenkinek jut valami szerep az ünnepi készülődésben. Amíg a felnőtteknek sokszor bosszúságot jelent a karácsony megtervezése és […]

Bővebben

Ünnepi őrület – A karácsony embert próbáló percei

Ünnepi őrület – szalaggal megkötve! Avagy a karácsony embert próbáló percei   A karácsonyi hangulatot már októberben érezhetjük a boltokban, hiszen az alapvető élelmiszerek mellett ledöbbenve állunk, ahogy ránk kacsintgatnak a szaloncukrok és a karácsonyfadíszek. Megkezdődik az ünnepi felkészülés, vagyis a csapból is karácsonyi dallam folyik, a termékek pedig akciós ígéreteikkel kápráztatnak el, mégis sokszor […]

Bővebben

Karácsonyi versek és mesék

Harang csendül Karácsonyi versek és mesék   Szinte nincs olyan költő vagy meseíró, aki ne emlékezett volna meg legalább egy művében a karácsony közelgő ünnepéről. Az iskolában és más rendezvényeken is elhangzanak ilyenkor az énekek, versek és történetek, melyekkel megalapozzuk a várva várt ünnepi hangulatot. A családi élet is e köré szerveződik: a sütés-főzés, karácsonyfa-díszítés […]

Bővebben

Pénteki babonák – Luca nap és 13

Péntek 13. Luca napja   A holnapi nap a néphagyomány szempontjából igen jelentős, hiszen Luca napja most ráadásul péntekre esik. Megfigyelhetjük, hogy a téli időszakhoz több hiedelem társul, mint a nyári hónapokhoz, amely magyarázható például azzal, hogy a szabadtéri mozgás és tevékenység korlátozódik a hideg időjárásnak köszönhetően. Ilyenkor a család is több időt tölt együtt, […]

Bővebben

Tanulási zavarok – Figyelmeztető jelek

Tanulási zavarok – figyelmeztető jelek Forrás: WEBBeteg.hu Régen lustasággal vagy butasággal vádolták az iskolában rosszul teljesítő diákokat. Időközben kiderült, hogy a lustaság mellett a kamaszok tanulási nehézségei is okolhatók a nem megfelelő teljesítményért. A kudarcaiktól rettegő fiatalok a bennük lévő feszültség miatt nagyon sokszor antiszociális, agresszív módon viselkednek, elfordulnak a barátoktól, a családtól. A kamaszévek […]

Bővebben

Megérkezett a Mikulás – Ajándék a bejegyzésben!

Megérkezett a Mikulás! Hányszor hallottuk és kiáltottuk fel ezt a mondatot gyermekkorunkban december 5-e estéjén! A tél beköszöntével Miklós nap meghatározó számunkra gyerekként, később szülőként és nagyszülőként is. Emlegetjük, várjuk, majd játszunk és énekelünk vele együtt. A világ minden táján szeretik őt, és különböző néven szólítgatják, például: Amerikában és Kanadában: Santa Claus Angliában: Father Christmas […]

Bővebben

Mozgás télen – Szükség van rá, de mire kell odafigyelni…

Mozogni télen a hidegben? Naná!   Beköszöntött a hideg, a téli időjárás, és ilyenkor több probléma is felmerülhet, például, hogy milyen melegen öltözzön fel a gyermek és mennyit mozogjon a levegőn – alábbi bejegyzésünkben ezekre keressük a választ. – Hová mész Pistike? – Megyek a cseresznyefára cseresznyét szedni! – De hát tél van Pistike! – […]

Bővebben

Tanulást segítő ételek, melyek serkentik az agyműködést!

Agypezsdítő ételek   Az étkezés fizikai alapszükségletünk, azonban nem mindegy, hogy milyen táplálék jut a szervezetünkbe. Közeledik az ünnepi lakomázás ideje, amikor a család körbeüli a terülj-terülj asztalkámat – ilyenkor nem feltétlenül nézzük, hogy milyen alkotóelemek segítik vagy hátráltatják szervezetünk működését. Általában azonban érdemes figyelmet szentelni az étkeknek és a bennük rejlő nyomelemeknek, hiszen rendszeres […]

Bővebben

A pedagógus és a szülő közötti kommunikációs problémák és hatásai

Kommunikációs problémák az iskolában 5. rész Pedagógus és szülő   A kommunikációs problémákkal foglalkozó blogbejegyzés-sorozatunk záró részéhez érkeztünk. Az alapvető meghatározások mellett a konfliktusok természetét mutattuk be, majd következett a tanulási környezet áttekintése. Előző részünkben a pedagógus és a diák között húzódó kommunikációs alapjellegzetességeket ismerhettük meg, most pedig a felnőttek párbeszédére koncentrálunk, vagyis hogy kommunikál […]

Bővebben

Hogyan tanítsa meg gyermekét gondolkodni?

Gondolkodás – kreatív gondolkodás   Képzeljük el, hogy munkahelyünkön van egy kolléga, aki sokat segít, akitől mindig lehet kérdezni, sőt, gyakran el is végzi helyettünk a feladatot, mert látja, hogy rajtunk „túl sok” van, és nehezen boldogulunk. Mi lesz ebből hosszútávon? Talán nem vagyok egyedül, aki úgy gondolja, hogy egyre gyakrabban kérjük majd a segítségét, […]

Bővebben

Pedagógus és diák – Kommunikációs problémák

Kommunikációs problémák az iskolában 4. rész Pedagógus és diák   Az eddigiekben – az általános bevezetés mellett – láthattuk, hogy milyen erősen befolyásolja a gyermek tanulási teljesítményét és motivációját önmagában az a tényező, hogy hol ül a tanórán. Ezáltal kirajzolódott az az elmélet is, mely szerint az elöl ülők jobb jegyeket szereznek és később is […]

Bővebben

A mozgás szerepe a tanulásban

Mozogj, hogy tudj!   A mozgás sok mindenre orvosság – de nincs olyan gyógyszer, amely a mozgást helyettesítené! – tartja a görög mondás. Habár az ókorban gyökerezik a gondolat, napjainkban is sokat foglalkozunk vagy kell, hogy foglalkozzunk a témával. Bár a technikai fejlődés megkönnyíti életünket, ugyanakkor el is kényelmesít, így fokozottan ügyelni kell a rendszeres […]

Bővebben

A tanulási környezet és hatásai

Kommunikációs problémák az iskolában 3. rész: Tanulási környezet   A kommunikációs problémák és a konfliktusok alapvető természetének bemutatása után térjünk rá egy kifejezetten nagy hatást gyakorló tényezőre: a környezetre. Sajnos sokszor nem tudatosul, hogy mennyire befolyásolja a diákok motivációját és teljesítményét alapvetően az, hogy milyen osztályteremben milyen székeket és padokat használnak. Az már többször előforduló […]

Bővebben

Olvasási problémák – ahogy a szülők látják!

Olvasási problémák – ahogy Önök írták!   A gyermekek olvasási, és ezáltal szövegértési problémái sajnos a mai napig megnehezítik a tanulást és a mindennapokat is. Annak érdekében, hogy még inkább meglássuk a probléma gyökerét és teljes képet kapjunk az olvasási nehézségekről, jelen bejegyzésünket az Önök írásával fűszereztük meg. Ezúton köszönjük mindazoknak, akik megírták véleményüket és […]

Bővebben